Право на оскарження дій чи
бездіяльності органів влади, посадових і службових осіб гарантоване
Конституцією України
17
січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
640/9729/19, адміністративне провадження №К/9901/26476/19 (ЄДРСРУ №
86988778) досліджував питання щодо права на судовий захист.
Відповідно
до частини 2 статті 55 Конституції України кожному гарантується право на
оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Конституційний
Суд України у рішенні від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011
підкреслив значущість положень статті 55 Конституції України щодо захисту
кожним у судовому порядку своїх прав і свобод від будь-яких рішень, дій чи
бездіяльності органів влади, посадових і службових осіб, а також стосовно
неможливості відмови у правосудді.
У
цьому ж рішенні Конституційний Суд України зазначав, що особа, стосовно якої
суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив
бездіяльність, має право на захист.
У
статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють
виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та
будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди
розглядають також інші справи.
Згідно
з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства
є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері
публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та
інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів
владних повноважень.
Відповідно
до частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку,
встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає,
що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її
права, свободи або законні інтереси.
Звернення
до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина
безпосередньо на підставі Конституції України гарантується передбачено статтею
6 цього Кодексу.
Виходячи
з вищевикладених обставин та норм закону слідує, що особи, які не залучалися у
справі можуть оскаржити рішення, дію та бездіяльність державного виконавця,
якщо вважають, що ними зачіпаються їх права, а тому позивач має безперечне
право звернутися до суду за своїм захистом.
Поняття
законного (охоронюваного законом) інтересу міститься в рішенні Конституційного
Суду України від 01.12.2004 у справі №1-10/2004,
згідно з яким поняття «охоронюваний законом інтерес» у логічно-смисловому
зв’язку з поняттям «права» треба розуміти як прагнення до користування
конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним
змістом об’єктивного і прямо не опосередкований у суб’єктивному праві простий
легітимний дозвіл, що є самостійним об’єктом судового захисту та інших засобів
правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які
не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам,
справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
У
розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб, за
загальним правилом, є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом
факту їх порушення.
Отже,
право на судовий захист, зазвичай, має лише та особа, яка є суб`єктом (носієм)
порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано
судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи
інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.
Адміністративне
судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері
публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд
повинен установити, що в зв`язку з прийняттям рішення чи вчиненням дій
(допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права,
свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.
Підставами
для визнання протиправним та скасування рішення суб`єкта владних повноважень є
невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом
компетенції органу, який видав цей акт. При цьому, обов`язковою умовою
скасування такого рішення є також наявність факту порушення прав чи
охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Даний
висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах
Верховного Суду від 14 березня 2018 року у справі №
815/219/17, від 22 листопада 2018 року у справі №
766/12374/17, від 19 вересня 2019 року у справі №
826/16107/18.
У
статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04
листопада 1950 року, яку ратифіковано Законом України від 17 липня 1997 року №
475/97-ВР, і яка для України набрала чинності 11 вересня 1997 року (далі -
Конвенція), закріплено принцип доступу до правосуддя.
Під
доступом до правосуддя згідно зі стандартами Європейського суду з прав людини
(далі - ЄСПЛ) розуміється здатність особи безперешкодно отримати судовий захист
як доступ до незалежного і безстороннього вирішення спорів за встановленою
процедурою на засадах верховенства права.
У
своїх рішеннях ЄСПЛ указав, що право на доступ до правосуддя не має абсолютного
характеру та може бути обмежене: держави мають право установлювати обмеження на
потенційних учасників судових розглядів, але ці обмеження повинні переслідувати
законну мету, бути співмірними й не настільки великими, щоб спотворити саму
сутність права (рішення ЄСПЛ від 28 травня 1985 року у справі «Ашінгдейн проти
Великої Британії (Ashingdane v. the. United Kingdom).
У
рішенні від 22 грудня 2009 року у справі «Безимянная проти Росії» (Bezymyannaya
v. Russia) (заява № 21851/03) ЄСПЛ констатував порушення «самої суті права
заявника на доступ до суду», а отже, порушення пункту 1 статті 6 Конвенції, яка
є частиною національного законодавства України, вказавши, що «заявниця
опинилася у замкнутому колі, у ситуації, коли внутрішньодержавні суди вказували
один на одного і відмовлялись розглядати її справу, зважаючи на нібито
обмеження своїх судових повноважень. Внутрішньодержавні суди фактично залишили
заявницю у судовому вакуумі без будь-якої вини з її сторони».
Щоб
право на доступ до суду було ефективним, особа повинна мати чітку фактичну
можливість оскаржити діяння, що становить втручання у її права (рішення від 04
грудня 1995 року у справі «Белле проти Франції» (Bellet v. France).
Матеріал по темі: «Право третьої сторони оскаржити правочин в судовому порядку»