Відносини, пов’язані з орендою
землі, регулюються Земельним та Цивільним
кодексами України, Законом України від 6 жовтня 1998 року № 161 „ Про оренду землі” (далі – Закон №
161), іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими
відповідно до них, а також договором оренди.
Договір оренди землі – це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату
передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний
строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до
умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону № 161).
Однією з істотних умов
договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із
зазначенням розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і
перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону № 161).
Порядок зміни орендної
плати встановлено статтею 23 Закону № 161, відповідно до якої за згодою сторін
орендна плата переглядається за земельні ділянки, що перебувають у власності
фізичних та юридичних осіб.
Згідно з п. п. 14.1.147
п. 14.1 ст. 14 Кодексу плата за землю – загальнодержавний податок, який
справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки
державної та комунальної власності.
Земельний податок – обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних
ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п. п.
14.1.72 Кодексу).
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності –
обов’язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування
земельною ділянкою (п. п. 14.1.136 Кодексу).
Справляння плати за
землю здійснюється відповідно до положень розділу ХІІІ Кодексу. Пунктом 288.1
статті 288 Кодексу визначено, що підставою для нарахування орендної плати за
земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної
плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування – земельна ділянка,
надана в оренду (пункти 288.2 - 288.3 статті 288 Кодексу).
Варіант 1: Зміна нормативно
грошової оцінки земельної ділянки;
Згідно до п.п.
288.1-288.5 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування
орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки
оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Органи виконавчої влади
та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі,
повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням
земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на
поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення
нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1
числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації
затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування
державно податкової політики.
Платником орендної плати
є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана
в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі
оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
ВАЖЛИВО: Розмір орендної плати встановлюється у
договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків
нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної
грошової оцінки.
Разом з цим, якщо розмір
орендної плати за землю встановлений нижче законодавчо встановленої межі,
орендарю належить сплачувати орендну плату в розмірі, встановленому
законодавством, а не договором. Про зазначене йде мова в Ухвалі Вищого
адміністративного суду України від 02.06.2016 р. у справі № К/800/34406/15.
Так, правовою позицією в
постанові Верховного суду України від 03.12.2013 р. по справі № 3-34гс13
(№ в ЄДРСРУ 36171774) передбачено: «Нормативна грошова оцінка земель є основою
для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової
оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати».
Більше того,
«…законодавча зміна граничного розміру плати за землю є підставою для перегляду
розміру орендної плати, встановленої умовами договору» (ВСУ від 23.05.2011 р.
справа № 7/105-10 (30/234-09).
Підстава для проведення
оцінки: враховуючи те, що дотримання належного економічного регулювання
земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до
місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового
врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави, помилково вважати
факт непроведення нормативної грошової оцінки, у порядку встановленим
законодавством, суто формальною підставою для визнання спірного договору
недійсним (Постанова ВСУ від 11.05.2016 року по справі № 6-824цс16 (№ в ЄДРСРУ
57677841).
Варіант 2: Зміна умов договору
оренди землі з органом влади.
Відповідно до частин
першої та другої статті 83 Земельного кодексу України (далі - ЗК) землі, які
належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є
комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах
населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також
земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної
власності.
До повноважень
сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл,
селищ, міст належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із
земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу (пункт «в» статті 12
ЗК).
Згідно зі статтею другою
Закону № 2535-ХІІ використання землі в Україні є платним. Плата за землю
справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається
залежно від грошової оцінки земель. За земельні ділянки, надані в оренду,
справляється орендна плата.
Граничний розмір
орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній
власності, встановлено Законом № 161-ХІV та є обов'язковим при укладанні
відповідних договорів.
Відповідно до частини
першої статті 21 цього ж Закону орендна плата - це платіж, який орендар вносить
орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Частиною четвертою
статті 21 Закону № 161-ХІV річна орендна плата за земельні ділянки, які
перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних
бюджетів. Розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути
меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного
податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших
категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється
Законом України «Про плату за землю».
Відповідно до статті 21
Закону № 161-XIV та статті 8 Закону № 2535-ХІІ передбачено внесення змін у
розмір орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або
комунальній власності.
Разом із тим, статтею 30
Закону № 2535-ХІІ встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється
за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору
оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
При цьому статтею 654
Цивільного кодексу України передбачено, що зміна договору вчиняється в такій
самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором
або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту. (Постанова ВСУ від 11 червня 2013
року, справа № 21-443а12).
Варіант 3: Оренда (купівля –
продаж) частини земельної ділянки виключно для обслуговування споруди.
12.10.2016 р. Верховний
суд України розглядаючи справу № 6-2225цс16 підтвердив раніше висловлену
позицію та серед іншого вказав, що за змістом статті 377 ЦК України до особи,
яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на
земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у
розмірах, встановлених договором.
Таким чином, за
загальним правилом, закріпленим у частині першій статті 120 ЗК України, особа,
яка набула права власності на будівлю чи споруду стає власником земельної
ділянки на тих самих умовах, на яких вона належала попередньому власнику, якщо
інше не передбачено у договорі відчуження нерухомості (Постанова ВСУ від 11.02.2015 року
по справі № 6-2цс15 (№ в ЄДРСРУ 42763573).
Відповідно до пункту 1
частини другої статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та
обов’язків, зокрема, є договори та інші правочини.
За змістом частин
першої, третьої статті 626 ЦК України двостороннім договором є домовленість
двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення
цивільних прав та обов’язків, якщо правами та обов’язками наділені обидві
сторони договору.
Отже, правова природа
двостороннього договору передбачає волевиявлення обох сторін договору на зміну,
припинення або встановлення прав та обов’язків сторін цього договору.
За змістом статті 655 ЦК
України за договором купівлі-продажу продавець передає/зобов’язується передати
майно (товар), а покупець приймає/зобов’язується прийняти майно (товар).
Аналогічна правова
позиція закріплена і у Постанові Верховного суду України від 12 жовтня 2016
року у справі № 6-2099цс16.
P.s. Правові наслідки
продовження користування майном після закінчення строку договору найму
обумовлені статтею 764 Цивільного кодексу України, відповідно до якої якщо
наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму,
то за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір
вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений
договором.
Якщо орендар продовжує
користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за
відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору
листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди
землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих
умовах, які були передбачені договором (ст. 33 Закону № 161).
Враховуючи норми чинного
законодавства, якщо договір оренди земель державної та комунальної власності
підлягає поновленню і платник продовжує користуватися такою земельною ділянкою
після закінчення строку дії договору оренди та не отримав письмового
заперечення від орендодавця щодо
використання земельної ділянки, то до поновлення у встановленому порядку договору
оренди земельної ділянки такий платник буде сплачувати орендну плату відповідно
до умов попереднього договору, але не нижче розміру, встановленого підпунктом
288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Кодексу.
Теги: орендна
плата за землю, граничний розмір, сума орендної плати, нормативно – грошова
оцінка землі, припинення права користування земельною ділянкою, строк, договір
оренди землі, земельна ділянка, податок, контролюючий орган, судова практика,
юрист, судовий захист, Адвокат Морозов