Верховний суд визначив правовий статус приватного виконавця при здійснені
виконавчих дій
10 вересня 2021 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 520/4702/2020, адміністративне провадження №
К/9901/32486/20 (ЄДРСРУ № 99521698) досліджував питання щодо визначення
правового статусу приватного виконавця при здійснені виконавчих дій.
Визначення «Суб’єкт владних
повноважень» («суб’єкт публічного адміністрування») слід оцінювати не з
інституційного, а з функціонального аспекту. Інакше кажучи, визначальним для
віднесення того чи іншого органу (особи) до суб’єктів владних повноважень
(суб’єкт публічного адміністрування) є не лише його місце у системі публічної
влади, а і функції, які ним виконуються, й такі функції мають бути пов’язані із
здійсненням публічного адміністрування (Презентація
на тему «Суб’єкт владних повноважень: поняття, ознаки, види» судді Верховного Суду в
Касаційному адміністративному суді Володимира Бевзенко)
Відповідно до ст. 1 Закону України від
02 червня 2016 року № 1404-VIII «Про виконавче провадження» виконавче
провадження як завершальна стадія судового провадження і примусового виконання
судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій
визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання
рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що
визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та
нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також
рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону
№ 1404-VIII передбачено, що рішення підлягають примусовому виконанню,
зокрема, на підставі виконавчих листів та наказів, що видаються судами у
передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського
суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на
інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону №
1404-VIII примусове виконання рішень покладається на органи державної
виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках
на приватних виконавців,
правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України
«Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень
інших органів».
В свою чергу, відповідно до ч. 1 ст. 5
Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання
судових рішень і рішень інших органів» державний виконавець, приватний
виконавець під час здійснення професійної діяльності є незалежними, керуються
принципом верховенства права та діють виключно відповідно до закону.
Окрім цього, забороняється втручання
державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого
самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, політичних партій,
громадських об'єднань, інших осіб у діяльність державного виконавця, приватного
виконавця з примусового виконання рішень (ч. 2 ст. 5 вищевказаного Закону).
А ч.1 ст. 16 профільного Закону вказує,
що приватним виконавцем може бути громадянин України, уповноважений державою здійснювати
діяльність з примусового виконання рішень у порядку,
встановленому законом.
Згідно з правилами визначення
юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ,
наведеними у статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів
поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори між суб`єктами владних
повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому
числі делегованих повноважень; спори за зверненням суб`єкта владних повноважень
у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору
надано такому суб`єкту законом.
Ужитий у цій процесуальній нормі термін
«суб`єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого
самоврядування, їх посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні
ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому
числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг
(пункт 7 частини першої статті 4 КАС).
У свою чергу, Верховний суд зазначає,
що після надходження на виконання рішення суду приватний виконавець починає діяти як публічна посадова
особа органу державної влади, реалізовує надані йому законом
специфічні владні повноваження з виконання, зокрема, судового рішення.
Відповідно до положень частини другої статті 19 Основного Закону України,
частини першої, пункту 1 частини другої статті 18 Закону України від 02 червня
2016 року № 1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон № 1404-VIII) виконавець
повинен здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку,
які встановлені виконавчим документом і цим Законом, повинен вживати
передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень,
неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Такі приписи не обмежують його
повноважень на здійснення виконавчих дій, але водночас зобов`язують
використовувати свої правомочності таким чином, щоб не порушувати права чи
законні інтереси інших осіб.
Аналогічна правова позиція викладена в
постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11
серпня 2021 року у справі №520/7497/2020.
ВИСНОВОК: Таким чином, приватний виконавець, здійснюючи виконавчі дії та виконуючи
делеговані державою повноваження, виступає як суб`єкт владних повноважень.
Матеріал по темі: «Зняття арешту з майна боржника у разі поверненням виконавчого документу»
Немає коментарів:
Дописати коментар