Адвокат Морозов (судовий захист)
Інформація отримана ДАБК
від правоохоронних органів, по своїй суті не є формою державного
архітектурно-будівельного контролю
24
лютого 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
214/1714/17 (2-а/214/25/18), адміністративне провадження
№К/9901/20389/19 (ЄДРСРУ № 87779255) досліджував питання щодо повноважень
органів державного архітектурно-будівельного контролю відносно прийняття в
експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів та підстав для скасування
декларації про початок будівництва за інформацією правоохоронних органів.
Відповідно
до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Повноваження
органів державного архітектурно-будівельного контролю у спірних правовідносинах
регламентуються, зокрема, законами України "Про регулювання містобудівної
діяльності", "Про основні засади державного нагляду (контрою) у сфері
господарської діяльності", Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного
контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011
року № 553 (далі - Порядок № 553).
Відповідно
до частини першої статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної
діяльності", право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були
виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про
початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що
належать до I-III категорій складності, підключення об`єкта будівництва до інженерних
мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у
разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після
реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Згідно
з частиною першою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної
діяльності», прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за
класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними
наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі
будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом
державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої
замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти
робочих днів з дня реєстрації заяви.
Частина
друга статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної
діяльності" передбачає, що у разі виявлення інспекцією державного
архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених
у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою
вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або
будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без
відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно
затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення
або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного
архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово
повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Таким
чином, реєстрація декларації може бути скасована у разі виявлення інспекцією
державного архітектурно-будівельного контролю факту наведення у ній
недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, у
порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Так,
згідно з абзацами сьомим та восьмим пункту 22 Порядку виконання будівельних
робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011
року № 466 (далі - Порядок № 466), у разі виявлення органом державного
архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що
на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала
дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації),
наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт
самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній
ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право
виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного
паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного
архітектурно-будівельного контролю.
Орган
державного архітектурно-будівельного контролю скасовує реєстрацію декларації
шляхом видачі відповідного розпорядчого акта. Запис про реєстрацію декларації з
реєстру виключається Держархбудінспекцією не пізніше наступного робочого дня з
дня повідомлення органом державного архітектурно-будівельного контролю про таке
скасування.
(!!!) Як вбачається з аналізу наведених правових норм,
виключною підставою для скасування декларації про початок будівництва є
встановлений факт здійснення самочинного будівництва, зокрема, якщо: 1)
будівництво здійснюється на земельній ділянці, що невідведена для цієї мети; 2)
будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати
будівельні роботи; 3) будівництво здійснюється за відсутності затвердженого
проекту або будівельного паспорту; 4) скасовано містобудівні умови та
обмеження.
При
цьому, виявлені недостовірні дані, зазначені у деклараціях про початок
виконання будівельних робіт або про введення в експлуатацію закінченого будівництвом
об`єкта, повинні відповідати одній із наступних умов, які дають підстави
вважити об`єкт самочинним будівництвом.
Наявність
даних, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для скасування
реєстрації декларації, однак може бути підставою для притягнення до
відповідальності іншого характеру.
Аналогічні
підходи до застосування зазначених вище актів законодавства викладені, зокрема,
Верховним Судом у постановах від 14 березня 2018 року у справі №814/1914/16, 26 червня 2018 року у справі №826/20445/16, від 18 жовтня 2018 року у справі №695/3442/17, від 23 жовтня 2018 року у справі №826/9275/17, від 13 грудня 2018 року у справі №522/6212/17, від 22 січня 2019 року у справі №826/17907/17.
Згідно
з частинами першою та другою статті 41 Закону України «Про регулювання
містобудівної діяльності», державний архітектурно-будівельний контроль - це
сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками,
підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної
діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих
та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється
органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому
Кабінетом Міністрів України.
Відповідно
до пункту 1 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль
здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.
Пунктом
2 Порядку № 553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль
здійснюється за дотриманням: вимог законодавства у сфері містобудівної
діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і
правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання
підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і
конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; порядку здійснення
авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних
журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої
документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та
пусконалагоджувальні роботи; інших вимог, установлених законодавством,
будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення
об`єкта будівництва.
Відповідно
до пункту 5 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль
здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за
територіальним принципом.
Згідно
з пунктами 6, 7 Порядку № 553, плановою перевіркою вважається перевірка, що
передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю,
який затверджується керівником відповідного органу державного
архітектурно-будівельного контролю.
Позаплановою
перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу
державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є, окрім
іншого, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Пунктом
16 зазначеного Порядку № 553 встановлено, що за результатами державного архітектурно-будівельного
контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до
вимог, установлених цим Порядком.
Відповідно
до пункту 17 Порядку № 553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у
сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом
з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної
діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про
зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення,
реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання
будівельних робіт.
Згідно
з пунктом 9 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль
здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які
будують або збудували об`єкт будівництва.
Слід
також вказати, що зазначення недостовірних відомостей в декларації про початок
виконання будівельних робіт та здійснення будівництва на підставі проектної
документації, яка не відповідає вимогам чинного законодавства, є самостійними
видами правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідальність за
вчинення яких передбачена Законом України «Про відповідальність за
правопорушення у сфері містобудівної діяльності».
Аналогічна
правова позиція міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 23 липня
2019 року у справі № 826/5607/17 та від 14
листопада 2019 року у справі № 826/5055/16.
ВАЖЛИВО: Виходячи із системного аналізу наведених правових
положень, можна дійти до висновку про те, що державний архітектурно-будівельний
контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок, за його
результатами посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного
контролю складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень вимог
законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки,
складається протокол разом з приписом про усунення порушення вимог
законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Вказаний
порядок здійснення державного архітектурно-будівельний контролю має бути
дотриманий також у випадку застосування заходів, визначених частиною другою
статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"
(скасування декларації про початок будівництва та декларації про готовність
завершеного об`єктом будівництва до експлуатації).
Даний
висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, що міститься,
зокрема, у постанові від 26 червня 2018 року у справі №
826/20445/16, від 14 березня 2018 року №
814/1914/16.
ВИСНОВОК: Інформація отримана від правоохоронних
органів, по своїй суті не є формою державного архітектурно-будівельного
контролю, а тому не може бути підставою для прийняття рішення про скасування
реєстрації декларацій.
Даний
висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, що міститься,
зокрема, у постанові від 17 жовтня 2019 року у справі №
826/4151/16 (адміністративне провадження № К/9901/9928/18, №
К/9901/9933/18, ЄДРСРУ № 85032178).
Матеріал по темі: «Державний архітектурно-будівельний контроль суб`єктів містобудування»
Теги:
дабі, державний архітектурно-будівельний контроль, суб`єкти містобудування,
відповідальність забудовника, замовник будівництва, будівельник, застройщик,
судова практика, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар