Адвокат Морозов (судовий захист)
Форс-мажорні
обставини, зокрема воєнний стан, автоматично не звільняють від відповідальності
за порушення строків виконання зобов'язань на підставі зовнішньоекономічних
контрактів
27 лютого 2025
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи № 520/2941/24,
адміністративне провадження № К/990/37075/24
(ЄДРСРУ № 125625766) досліджував питання щодо підстав для звільнення від
відповідальності у зв`язку з випадком надзвичайних та невідворотних обставин (форс-мажору).
Питання:
1) достатність подання лише довідки
(сертифікату) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній
господарській операції. Тобто, надання у спірних правовідносинах довідці
(сертифікату) торгово-промислової палати ознак преюдиційного характеру, та
визнання цього документу як достатнього доказу існування форс-мажорних обставин
у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів
під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її
наслідків;
2) необхідність встановлення конкретних обставин
впливу непереборної сили у спірних правовідносинах та перевірку цих обставин
відповідними доказами, незалежно від наявності сертифікату ТПП;
3)
причинно-наслідкового зв`язку між форс-мажорними обставинами та неможливістю
виконати конкретне зобов`язання.
Під час
касаційного перегляду встановлено наявність різної практики Верховного Суду
з цих питань.
Так, у
постановах Верховного Суду від 22 травня 2024 року (справа №620/14203/23), від 11
вересня 2024 року (справа №520/21174/23),
від 15 серпня 2024 року та від 16 січня 2025 року (справа №580/4079/23) висловлено
наступну правову позицію.
Положення
Закону України «Про валюту та валютні операції» не визначають жодним чином
повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку
торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не
покладають на суб`єкта господарювання обов`язок довести контролюючому органу
наявність форс-мажорних обставин, а навпаки - вказується лише про необхідність
надати довідку (сертифікат) про існування форс-мажорних обставин у конкретно
визначеній господарській операції. Тобто, частина шоста статті 13 Закону
"Про валюту та валютні операції" надає у спірних правовідносинах
довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру,
оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних
обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та
документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому
порядку її наслідків.
Тобто,
Верховний Суд у вищенаведених справах констатував, що на підтвердження
існування форс-мажорних обставин необхідно (достатньо) надавати відповідну
довідку уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони
зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до
умов цього договору (контракту), що, у свою чергу, вказує на відсутність у
контролюючого органу права вимагати від суб`єкта господарювання інші докази на
підтвердження факту існування обставин непереборної сили.
Верховний Суд
дійшов висновку про відсутність обов`язку у суб`єкта господарювання доводити
існування причинно-наслідкового зв`язку між настанням форс-мажорних обставин
(введення воєнного стану в Україні) і невиконанням (несвоєчасним виконанням),
зокрема, податкових зобов`язань.
Натомість, у
постанові від 23.07.2024 (справа № 240/25642/22) Верховний Суд у складі судової палати з
розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного
адміністративного суду виснував, що саме по собі введення воєнного стану в
Україні не можна розцінювати як форс-мажорну обставину для неперерахування
контрагентом - нерезидентом на рахунки позивача коштів за поставлений товар в
межах зовнішньоекономічних контрактів.
Також Верховним
Судом у постанові від 12.12.2024 (справа № 380/839/24) від 14.01.2025 (справа № 440/17191/23) з посиланням на постанови
Верховного Суду від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, від 25 січня 2022 року у справі №904/3886/21, від 18 січня
2024 року у справі №
914/2994/22 зазначено, що усталеною є практика Верховного Суду, що
форс-мажорні обставини не мають преюдиційного (заздалегідь встановленого)
характеру. У разі їх виникнення сторона, яка посилається на дію форс-мажорних
обставин, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що
вони були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку.
Також
зауважено, що Верховний Суд неодноразово вказував (постанови від 05 грудня 2023
року у справі №917/1593/22,
від 18 січня 2024 року у справі №
914/2994/22, від 19 серпня 2022 року у справі №908/2287/17 тощо), що підтвердженням існування
форс-мажорних обставин є відповідний сертифікат Торгово-промислової палати
України чи уповноваженої нею регіональної ТПП. Водночас, сертифікат
Торгово-промислової палати України не є єдиним доказом існування форс-мажорних
обставин; обставина форс-мажору має оцінюватись судом з урахуванням
встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Саме суд
повинен на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановити, чи дійсно такі
обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що
об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.
У постановах
від 05 жовтня 2023 року у справі №520/14773/21, від 19 серпня 2022 року у справі №818/2429/18, від 17 червня
2020 року у справі №812/677/17,
від 03 вересня 2019 року у справі №805/1087/16 Верховний Суд зазначив, що має встановлюватися
(доводитися) вплив обставин непереборної сили, засвідчених відповідними
сертифікатами ТПП України, на неможливість платника податку належним чином
виконувати свої зобов`язання і на зміну його економічного стану цими
форс-мажорними обставинами. Ці фактори мають перебувати у причинно-наслідковому
зв`язку.
З наведених
вище підходів слідує, шо саме по собі існування форс-мажорної обставини
(обставини непереборної сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона
вплинула на неможливість виконання особою певного зобов`язання за договором чи
обов`язку, передбаченого законодавчими та іншими нормативними актами. Такий
зв`язок має встановлюватись як шляхом надання сертифіката (довідки)
Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП, так і
оцінкою інших належних доказів, що
можуть це підтвердити.
Судова палата не вбачає підстав для відступу від висновків,
викладених у наведених постановах Верховного Суду.
У розвиток
правової позиції, сформульованої Верховним Судом у зазначених справах, судова палата дійшла
висновку, що сертифікат
торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин,
не може вважатися беззаперечним доказом неможливості виконання зобов’язання,
а повинен критично оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи
та характеру зобов`язання.
Ключовою
ознакою форс-мажору є причинно-наслідковий зв`язок між форс-мажорними
обставинами та неможливістю виконати конкретне зобов`язання. Форс-мажор, або ж
обставини непереборної сили, - це надзвичайні та невідворотні обставини,
настання яких призвело до об`єктивної неможливості виконати зобов`язання.
Водночас сама по собі, зокрема, збройна агресія проти України, девальвація
гривні, воєнний стан, не може автоматично означати звільнення від виконання
будь-ким будь-яких зобов`язань, незалежно від того, існує реальна можливість їх
виконати чи ні. Воєнний стан, як обставини непереборної сили, звільняє від
відповідальності лише у разі, якщо саме внаслідок пов`язаних із нею обставин
компанія/фізична особа не змогла виконати ті чи інші зобов`язання.
Про
обґрунтованість такого висновку свідчить і аналіз частини шостої статті 13
Закону України №2473, яка передбачає можливість зупинення перебігу строків
розрахунків та нарахування пені за їх порушення лише у разі зупинення виконання
договору, яке відбувається у зв`язку із виникненням форс-мажорних обставин.
Іншими словами, неможливість виконання договору, а відповідно, і звільнення від
нарахування пені, має місце у разі впливу форс-мажорних обставин на таку
можливість.
Для звільнення
від відповідальності за порушення зобов`язання згідно зі статтями 617 ЦК
України, 218 ГК України особа, яка порушила зобов`язання, повинна довести: 1)
наявність обставин непереборної сили; 2) їх надзвичайний характер; 3)
неможливість попередити за даних умов завдання шкоди; 4) причинний зв`язок між
цими обставинами і понесеними збитками (постанова Верховного Суду України від
10.06.2015 у справі №
904/6463/14 (3-216гс15))
Такі висновки
викладено у постановах Верховного Суду від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, від 25 січня
2022 року у справі №904/3886/21,
від 18 січня 2024 року у справі №
914/2994/22, від 05 жовтня 2023 року у справі №520/14773/21, від 19 серпня 2022 року у справі №818/2429/18, від 17 червня
2020 року у справі №812/677/17,
від 03 вересня 2019 року у справі №805/1087/16.
Неможливість
виконання зобов`язання/обов`язку особа повинна підтверджувати документально в
залежності від її дійсних обставин, що унеможливлюють виконання на підставі
вимог законодавства. Обставини військової агресії на території України не є
автоматичною, безумовною підставою, яка підтверджує відсутність можливості
виконання зобов`язання/обов`язку.
З огляду на
наведене, довідка (сертифікат) торгово-промислової палати має преюдиційний
характер та є достатнім доказом існування форс-мажорних обставин у конкретному
випадку та як наслідок відсутність у суб`єкта господарювання обов`язку доводити
існування причинно-наслідкового зв`язку між настанням форс-мажорних обставин
(введення воєнного стану в Україні) і невиконанням (несвоєчасним виконанням),
зокрема, податкових зобов`язань, є помилковим.
ВИСНОВОК: Саме по собі існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної
сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона вплинула на неможливість
виконання особою певного зобов`язання за договором чи обов`язку, передбаченого
законодавчими та іншими нормативними актами. Такий зв`язок має доводитись
шляхом надання сертифіката (довідки) Торгово-промислової палати України чи
уповноваженої нею регіональної ТПП, а у разі необхідності -
іншими належними доказами, що можуть підтвердити вплив цих обставин
на здатність певною стороною виконати своє зобов`язання.
Матеріал по темі: ««Ковідний»
мораторій за порушення строків реєстрації податкових накладних під час воєнного
стану»
Теги: форсмажор, обставини непереборної сили, торгово промислова
палата України, ТПП, засвідчення форс мажору, непереборна сила, надзвичайні
обставини, воєнний стан, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов
Теги: форсмажор, обставини непереборної сили, торгово промислова
палата України, ТПП, засвідчення форс мажору, непереборна сила, надзвичайні
обставини, воєнний стан, судова практика, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар