Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний суд: де і як має бути розташований вузол
комерційного обліку холодної питної води (ХПВ)
20 березня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного господарського суду в рамках справи № 912/826/23 (ЄДРСРУ № 126020143) досліджував
питання де і як має бути розташований вузол комерційного обліку холодної питної
води (ХПВ).
Правовідносини щодо надання послуг з водопостачання та
водовідведення, комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання;
встановлення, обслуговування, заміни вузлів обліку/приладів регулюються,
зокрема Законами України «Про питну воду, питне водопостачання та
водовідведення», Про комерційний облік
теплової енергії та водопостачання», Правилами № 190, Порядком № 206, а також
ДСТУ 8994:2020.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про питну воду,
питне водопостачання та водовідведення» питне водопостачання та водовідведення»
питне водопостачання - діяльність, пов'язана з виробництвом,
транспортуванням та постачанням питної води споживачам питної води, охороною
джерел та систем питного водопостачання.
Статтею 19 вказаного Закону послуги з централізованого
питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного
водопостачання з урахуванням вимог Закону України «Про комерційний облік
теплової енергії та водопостачання» на підставі договору з: підприємствами,
установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним
водопостачанням та/або централізованим водовідведенням. Договір про надання
послуг з питного водопостачання та/або водовідведення укладається безпосередньо
між підприємством питного водопостачання та/або водовідведення або
уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у
частині першій цієї статті. Порядок надання споживачам послуг з питного
водопостачання та/або водовідведення встановлюється центральним органом виконавчої
влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального
господарства.
Закон України «Про комерційний облік теплової енергії
та водопостачання» визначає засади забезпечення комерційного, у т.ч.
розподільного, обліку послуг теплової енергії, постачання гарячої води,
централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою
інформацією споживачів таких послуг.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону
України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» вузол
комерційного обліку - це вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання
відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині, обладнаній окремим
інженерним вводом.
Частинами першою, другою статті 3 Закону України «Про
комерційний облік теплової енергії та водопостачання» визначено, що оснащення
будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для
забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з
дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним
органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері
житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна
документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення
вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого
самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних
мереж, виконавцями комунальних послуг.
(!) Забороняється
приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без
оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних
послуг відповідно до вимог цього Закону. Такими вузлами обліку обладнуються усі
вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим
Законом. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно
до будівельних норм і правил. Для споживача комунальних послуг, якому
комунальна послуга постачається для групи нежитлових будівель та/або споруд, що
є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать
споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності
в кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж.
Місце встановлення вузла комерційного обліку води
визначається відповідно до Порядку № 206 та Правил № 190.
Абзацом другим пункту 13 Порядку № 206 визначено, що
вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової
належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних
внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості
встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.
Також відповідно до пункту 5.2. Правил № 190 вузли
обліку повинні розташовуватися на мережі споживача, як правило, на межі
балансової належності мереж виробника та споживача, або за згодою виробника, в
приміщеннях, розташованих безпосередньо за зовнішньою стіною будівлі в місці
входу водопровідного вводу.
Водночас, згідно з пунктом 1.2. Правил № 190 (у редакції,
чинній на час укладення договору) терміни, що вживаються в цих Правилах у
такому значенні, зокрема: 1) межа
балансової належності - лінія розподілу елементів систем водопостачання та
водовідведення і споруд на них між власниками або користувачами; 2)
водопровідний ввід - трубопровід від розподільчої (внутрішньоквартальної або
вуличної) мережі до зовнішньої стіни будинку або межі території об'єкта з
колодязем і запірною арматурою у місці приєднання до водопровідної мережі; 3)
вузол обліку - комплект засобів вимірювальної техніки, занесених до Державного
реєстру вимірювальної техніки, що призначені для вимірювання і реєстрації
результатів вимірювання та обладнання для влаштування вузла відповідно до вимог
нормативних документів; 4) технічні умови - комплекс умов та вимог до
інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його
розрахунковим параметрам, зокрема щодо водопостачання, водовідведення.
Отже, положення абзацу другого пункту 13 Порядку № 206
та пункту 5.2. Правил № 190 визначають
обов'язок встановлення вузлів комерційного обліку на межі майнової належності
на стороні споживача в кожній точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних
мереж, однак також допускають можливість, за згодою сторін, встановлення вузла
комерційного обліку води в іншому місці, ніж у тому, що є межею майнової
(балансової) належності.
Водночас Порядок № 206 і Правила № 190 передбачають
можливість встановлення вузла комерційного обліку води в іншому місці, ніж у
тому, що є межею майнової (балансової) належності, зокрема, в приміщеннях,
розташованих безпосередньо за зовнішньою стіною будівлі в місці входу
водопровідного вводу, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці
якомога ближче до точки приєднання. Тобто вказані нормативні акти фактично
передбачають можливість перенесення споживачем вже встановленого вузла обліку
води на інше місце якомога ближче до точки приєднання.
Крім того, у пункті 11 Порядку № 206 зазначено, що
оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем
для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної
документації з дотриманням будівельних норм і правил та з урахуванням Закону
України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» і не
потребує видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла
комерційного обліку, а також погодження з державними органами, органами
місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх
інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
Аналогічні вимоги щодо наявності проєктної
документації для встановлення вузла комерційного обліку також містяться і у
пункті 5.5. розділі V Правил № 190, за змістом якого проектування, монтаж та
експлуатація вузлів обліку виконуються відповідно до вимог державних
будівельних норм. Приймання в експлуатацію вузла обліку та реєстрація засобів
обліку здійснюються за участю представника виробника.
Згідно з пунктами 5.10., 5.13, 5.18. Правил № 190
Засоби обліку в місцях їх приєднання до трубопроводів повинні бути опломбовані
представником виробника і захищені від несанкціонованого втручання в їх роботу,
яке може порушити достовірний облік кількості отриманої води. Споживач
забезпечує захист приміщень, де розташовані вузли обліку, від ґрунтових, талих
і дощових вод та інших шкідливих впливів, утримує зазначені приміщення в
належному стані; не допускає доступу сторонніх осіб і забезпечує доступ
представників виробника за службовими посвідченнями до засобів обліку,
водопровідних пристроїв та обладнання. Споживач відповідає за цілісність та
збереження засобів обліку, пломб і деталей пломбування, встановлених
представниками територіальних органів Держспоживстандарту та виробником в
місцях з'єднань засобів обліку, запірної арматури, манометра та іншого
обладнання вузла обліку незалежно від місця його розташування.
(!!!) Згідно з ДСТУ
8994:2020: - п. 7.3 ДСТУ 8994:2020 під час під'єднання до системи
централізованого водопостачання вузли обліку холодної питної води рекомендовано
встановлювати на вводах до об'єктів споживання (територій), за можливості, в
місцях, найближчих до місця під'єднання; - п. 7.4 вузли комерційного обліку
ХПВ розташовують якнайближче до межі балансової належності на вводах в будинок
(будівлю, споруду), за першою стіною, або після перетину не більше ніж однієї
внутрішньої стіни у приміщенні зі штучним або природним освітлюванням і
температурою повітря не нижче ніж + 5 С та не вище ніж + 55 С (за відносної
вологості повітря 80% та температури + 35 С), у зручному та доступному для
обслуговування місці, із забезпеченням виконання вимог санітарних норм та норм
охорони праці; - п. 7.5 у випадку розташування межі балансової належності на
значній відстані від будинку (будівлі, споруди), вузол обліку ХПВ дозволено
встановлювати в спеціально обладнаній камері або колодязі, що влаштована в
місці під'єднання до систем централізованого водопостачання. Ця камера
(колодязь) повинна мати розмір, що безперешкодно і зручно дозволяє проводити
роботи з обслуговування вузла комерційного обліку, мати захист від ґрунтових,
талих і дощових вод, замерзання у зимовий період, інших шкідливих впливів та
враховувати Правила № 190.
Відповідно до п. 7.11 ДСТУ 8994:2020 Вузли
комерційного обліку ХПВ для будинків приватної забудови, будівельних
майданчиків, промислових та сільськогосподарських підприємств і їхніх
територій, вузли обліку ХПВ для потреб поливу у парках або скверах
рекомендовано встановлювати на водопровідному вводі за територією споживача (у
разі відсутності такої ділянки - на приватній території, у місцях найбільш
наближених до краю цієї території та не загороджених зі сторони водопровідного
вводу). Таке місце має бути розташовано якнайближче до відгалуження від системи
централізованого водопостачання оператора зовнішніх інженерних мереж та до
ділянок, на яких ускладнено контролювання зовнішніх інженерних мереж
дооблікових відгалужень, а також у місці, доступному для обслуговування.
Проаналізувавши в контексті спірних правовідносин
вказані норми чинного законодавства в їх ієрархічній послідовності та
сукупності норм, Верховний Суд погоджується з висновками, що пункт 7.4. ДСТУ
8994:2020, який визначає вимоги для розташування вузла обліку всередині будівлі
або споруди, поблизу межі балансової належності, з дотриманням температурних і
санітарних норм є загальним та універсальним для стандартних умов.
Водночас Верховний Суд з огляду на безпосередньо
законодавчо встановлений імперативний обов'язок постачальника оснащення вузлами
комерційного обліку саме будівель, їх частин обладнаних окремим інженерним
вводом (відповідно до статей 1 та 3 Закону України «Про комерційний облік
теплової енергії та водопостачання») вважає, що для застосування інших норм
(диспозитивного чи рекомендаційного характеру) щодо розташування вузла обліку
(включно з пунктом 7.5. ДСТУ 8994:2020) мають бути наявними відповідні технічні
умови (обставини), зумовлені неможливістю їх встановлення на вводах в будинок
(будівлю, споруду), за першою стіною. При цьому, розташування межі балансової
належності на значній відстані від будинку в якості обґрунтування для
застосування певного можливого варіанту поведінки (іншої норми ДСТУ 8994:2020
як то пунктів 7.5., 7.11. ДСТУ 8994:2020) потребує належного та достатнього
обґрунтування для суду з огляду, зокрема, на принцип розумності, який являє
собою необхідність забезпечення судом зваженого вирішення питання регулювання
правових відносин з урахуванням усіх учасників та необхідності забезпечення
справедливості і балансу інтересів.
ВИСНОВОК: Отже, чинними
нормами закону в сукупності з пунктом 7.4. ДСТУ 8994:2020 чітко визначено, де і
як має бути розташований вузол комерційного обліку холодної питної води (ХПВ)
та умови, які необхідно забезпечити для їх експлуатації та обслуговування.
Немає коментарів:
Дописати коментар