Верховний суд: визначення податкового агенту у відносинах оподаткування
праці засуджених
11 серпня 2022 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 440/1776/19, адміністративне провадження №
К/9901/20597/20 (ЄДРСРУ № 105693414) досліджував питання щодо визначення
податкового агенту у відносинах оподаткування праці засуджених.
Верховний Суд неодноразово
висловлювався про те, що засуджені особи є найманими працівниками з особливим
статусом та обмеженими трудовими правами, а виправна колонія в цих трудових
відносинах виступає роботодавцем, а відтак є зобов`язаною нарахувати, утримати
та сплатити суми Єдиного внеску із заробітної плати таких осіб. Виконання
засудженими особами суспільно корисної оплачуваної праці гарантує цим особам
право на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а установа
виконання покарання, на яку згідно із законом покладено обов`язок забезпечити
організацію праці засуджених осіб, одночасно виступає їх страхувальником в
загальнообов`язковому державному соціальному страхуванні. При цьому, Верховний
Суд зазначив, що засуджені до позбавлення волі виконують трудові функції в
місцях і на роботах, які визначаються адміністрацією установи виконання
покарань, їм гарантується виплата заробітної плати за виконану роботу,
забезпечення умов охорони праці, техніки безпеки, виробничої санітарії та інших
умов, встановлених законодавством про працю.
Аналогічний правовий висновок
висловлений Верховним Судом у постановах від 3 березня 2020 року у справі № 440/1512/19, від 17 березня 2020 року у справі № 809/710/17, від 3 квітня 2020 року у справі № 580/908/19, від 8 травня 2020 року у справі № 560/1391/19, від 18 червня 2020 року у справі № 240/1700/19.
Відповідно до підпункту 14.1.180 пункту
14.1 статті 14 Податкового кодексу України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб
- юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ),
самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор
(оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від
організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками
та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій
формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений
розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з
доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати
податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення
його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.
Згідно підпункту 163.1.1 пункту 163.1
статті 163 вказаного Кодексу, об`єктом оподаткування резидента є загальний
місячний (річний) оподатковуваний дохід.
За приписами пункту 167.1 статті 167
Податкового кодексу України ставка податку становить 18 відсотків бази
оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) (крім випадків,
визначених у пунктах 167.2 - 167.5 цієї статті) у тому числі, але не виключно у
формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або
інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику
у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.
Підпунктом 168.1.1 пункту 168.1 статті
168 Податкового кодексу України визначено, що податковий агент, який нараховує
(виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку,
зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок,
використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 176.2 статті 176
Податкового кодексу України, особи, які відповідно до цього Кодексу мають
статус податкових агентів, зобов`язані: а) своєчасно та повністю нараховувати,
утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується
на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за
її рахунок; б) подавати у строки, встановлені цим Кодексом для податкового
кварталу, податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на
користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до
контролюючого органу за місцем свого розташування. Такий розрахунок подається
лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку податковим
агентом протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності з
зазначених питань не допускається.
Правові та організаційні засади
забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне
соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та
повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначені Законом
№ 2464-VІ.
Згідно з абзацом другим пункту 1
частини першої статті 4 Закону № 2464-VІ платниками
єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та
організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України,
незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які
використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або
на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими
договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою -
підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам
діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних
осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва,
відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і
організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть
розрахунки із застрахованими особами; фізичні особи - підприємці, зокрема ті,
які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту)
або на інших умовах, передбачених законодавством про працю, чи за цивільно-правовим
договором (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою -
підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам
діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного
державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців).
За змістом пунктів 1, 4 частини другої
статті 6 Закону № 2464-VІ платник єдиного внеску зобов`язаний: своєчасно та в
повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати
звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку
платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та
фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини восьмої статті 9
Закону № 2464-VІ платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах
4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний
внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного
місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок,
нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Положеннями Кримінально-виконавчого
кодексу України передбачено, що засуджені
до позбавлення волі мають право працювати та залучаються до суспільно корисної
праці у місцях і на роботах, визначених адміністрацією колонії,
з урахуванням наявних виробничих потужностей, зважаючи при цьому на стать, вік,
працездатність, стан здоров`я і спеціальність. Засуджені залучаються до
оплачуваної праці, як правило, на підприємствах, у майстернях колоній, а також
на державних або інших форм власності підприємствах за строковим трудовим договором,
що укладається між засудженим і виправною колонією (слідчим ізолятором), за
умови забезпечення їх належної охорони та ізоляції.
Згідно з частиною першою статті 118 КВК
України (зі змінами, внесеними Законом України № 1492-VIII від 7 вересня 2016
року, засуджені до позбавлення волі мають право працювати та залучаються до
суспільно корисної праці у місцях і на роботах, визначених адміністрацією
колонії, з урахуванням наявних виробничих потужностей, зважаючи при цьому на
стать, вік, працездатність, стан здоров`я і спеціальність. Засуджені
залучаються до оплачуваної праці, як правило, на підприємствах, у майстернях
колоній, а також на державних або інших форм власності підприємствах за строковим трудовим договором, що
укладається між засудженим і виправною колонією (слідчим ізолятором),
за умови забезпечення їх належної охорони та ізоляції. Праця засуджених до
позбавлення волі регулюється законодавством про працю з особливостями,
визначеними цим Кодексом. Вказані
зміни набрали чинності 8 жовтня 2016 року.
Законом України «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо створення економічних передумов для
посилення захисту права дитини на належне утримання» від 3 липня 2018 року №
2475-VIII, який набрав чинності з 28
серпня 2018 року, внесено зміни до статті 118 КВК України,
зокрема, частину першу викладено в такій редакції: «Засуджені до позбавлення
волі мають право працювати. Праця здійснюється на добровільній основі на
підставі договору цивільно-правового характеру або трудового договору, який укладається між засудженим та
фізичною особою - підприємцем або юридичною особою, для яких засуджені
здійснюють виконання робіт чи надання послуг. Такі
договори погоджуються адміністрацією колонії та повинні містити порядок їх
виконання. Адміністрація зобов`язана створювати умови для праці засуджених за
договорами цивільно-правового характеру та трудовими договорами.»
ВИСНОВОК: Аналіз змін статті 118 КВК України, внесених до неї з 8 жовтня 2016 року
по 28 серпня 2018 року, дозволяє дійти висновку, що на час виникнення спірних
правовідносин можливість укладати строкові трудові договори із засудженими була
передбачена виключно для виправних колоній, а юридичні підстави для укладання трудових договорів між
засудженими та фізичною особою-підприємцем або юридичною особою, для яких такі
засуджені здійснювали виконання робіт чи надання послуг, виникли лише з 28
серпня 2018 року.
Аналогічна правова позиція викладена у
постановах Верховного Суду від 6 серпня 2020 року у справі №440/1666/19, від 19 серпня 2021 року у справі №520/9891/19.
Матеріал по темі: «Оподаткування праці осіб засуджених до позбавлення волі (ЄСВ)»
Немає коментарів:
Дописати коментар