Роз’яснення ДПС щодо дій платників податків у разі
зупинення реєстрації податкової накладної/коригування в Єдиному реєстрі
податкових накладних та виключення платників з переліку ризикових
«Щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків
коригування (далі – ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН)
та щодо виключення платників з переліку ризикових платників податку.
Згідно п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, після
надходження податкової накладної/розрахунку коригування до ДПС в автоматичному
режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться відповідні перевірки,
передбачені, зокрема, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженим постановою
Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі – Порядок 1165).
Про те, що реєстрацію ПН/РК зупинено в ЄРПН, контролюючий орган повідомляє
платника податку шляхом надсилання протягом
операційного дня в автоматичному режимі квитанції про зупинення
реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН. Така квитанція
є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 10 Порядку 1165).
У такій квитанції, зокрема, зазначаються:
- номер та дата складення
ПН/РК;
- критерій (критерії) ризикової
платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого
(яких) зупинено реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, з розрахованим показником за
кожним критерієм, якому відповідає платник податків;
- пропозиція щодо надання
платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду
питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН
або відмову в такій реєстрації.
- Відповідно до п.4 Порядку
прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
(далі – Порядок 520), затвердженому наказом Міністерства фінансів України
від 12.12.2019 №520, у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, платник
податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно
підтвердження інформації, зазначеної ПН/РК, для розгляду питання прийняття
комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації
ПН/РК в ЄРПН.
Примітка: «Розповсюджені фактори блокування ПН:
- «ризикові» контрагенти;
- змінення форми (шляхом
переробки, виготовлення, створення) товару;
- придбання товару у
неплатника та реалізація товару платнику ПДВ та ін.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію чи відмову в реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
затверджений наказом Міністерства фінансів України
від 12.12.2019 № 520.
Пунктом 2 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію чи
відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, здійснюють
комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН головних управлінь Державної
податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників
податків ДПС.
Відповідно до п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН
платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно
підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття
комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації
ПН/РК в ЄРПН.
Згідно з п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду
питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію чи
відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, може
включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими
оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника
податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і
транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи
(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти
приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних
типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових
рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про
відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких
передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку 1165, комісією регіонального рівня розглядається
питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають
критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або
отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку
критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій
відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність
платника податку критеріям ризиковості платника податку.
(!!!) Письмові пояснення і копії документів платник податку подає до
контролюючого органу в електронному вигляді протягом 365 календарних днів, що
настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в ПН/РК.
Документи разом з поясненням подаються тільки в електронному вигляді. Здійснюється це через особистий кабінет платника
податку або через аналогічне програмне забезпечення.
Відповідно до п.7 Порядку, письмові пояснення та копії документів,
зазначених у п. 5 Порядку, платник податку подає до ДПС України в електронній
формі («ПОВІДОМЛЕННЯ про подання пояснень та копій документів щодо податкових
накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено») за допомогою
засобів електронного зв’язку з урахуванням вимог Законів України «Про
електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі
послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами,
затвердженого в установленому порядку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в
електронній формі («ПОВІДОМЛЕННЯ про подання інформації та копій
документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника
податку») засобами електронного зв’язку з урахуванням вимог Законів України
«Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні
довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими
органами, затвердженого Мінфіном.
ВАЖЛИВО: Порядком 1165 передбачено подання таблиці даних платника ПДВ (далі – ТПП).
ТПП – зведена інформація, що подається
платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної
діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної
діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з
Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або
придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію
України (п. 2 Порядку 1165).
Платник податку подає до ДПС ТПП за встановленою формою разом з поясненням,
з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Примітка: Разом з Таблицею податківці наполягають на
отриманні інформації (у вигляді сканованих копій документів) про
наявність:
(1) приміщень (власних, орендованих);
(2) виробничих потужностей (власних, орендованих);
(3) земельних ділянок (власних, орендованих);
(4) найманого персоналу (основного, за сумісництвом);
(5) доходу від провадження діяльності за попередній період;
(6) залишків готової продукції (найменування);
(7) залишків сировини (найменування).
Окрім цього, окрему увагу слід звернути на «Методичні рекомендації з
фіксування в актах перевірок результатів відпрацювання документально оформлених
платниками податків нереальних господарських операцій з товарами» (Додаток до листа ДФС 16.05.2016 № 16872/7/99-99-14-02-02-17)
Таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній
формі засобами електронного зв’язку з урахуванням вимог Законів України «Про
електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний
документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими
органами, затвердженого Мінфіном (п. 23 Порядку 1165).
Примітка: Електронна форма самої Таблиці має код — J(F)1312302,
а для «прикріплення» до Таблиці документів-пояснень використовується форма
J(F)1360102 («Документ довільної форми»).
У разі, якщо суб’єкт господарювання дотримується вимог п.18 Порядку №1165,
ТПП враховується ДПС в автоматичному режимі.
ТПП з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом
п’яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального
рівня приймає рішення про врахування або неврахування ТПП, яке надсилається
платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу
України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ із змінами та доповненнями (п. 16
Порядку 1165).
Неподання таблиці або її неврахування Комісією жодним чином не
перешкоджає здійсненню господарської діяльності. У разі неврахування таблиці
даних платника податків, платник має право подати її повторно.
Разом з тим, подання ТПП не призводить до автоматичної реєстрації ПН/РК,
реєстрацію яких зупинено в ЄРПН раніше. Реєстрація таких ПН/РК можлива лише
після надання відповідних пояснень та копій документів, необхідних для
прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК.
Слід також враховувати, що комісія центрального рівня розглядає тільки
скарги, які стосуються рішень про відмову в реєстрації ПН, а скарги про
неврахування Таблиці вона не розглядає. А отже, адміністративне оскарження
рішення про неврахування Таблиці здійснюється в загальному адміністративному
порядку, тобто за правилами ст. 56 ПКУ і «Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та
їх розгляду контролюючими органами» № 916 (роз’яснення в категорії 101.17 ЗІР).
ВИСНОВОК: Отже, у разі зупинення реєстрації податкової накладної чи розрахунку
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платник податку має право
подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження
інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією
регіонального рівня рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації ПН/РК в
ЄРПН.
За матеріалом:
Державна податкова служба України
«Дії платника податків у разі зупинення реєстрації податкової накладної чи
розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»
«Роз’яснення ГУ ДПС у Хмельницькій обл. від
07.06.2022 р. “Дії платників податків у разі зупинення реєстрації податкової
накладної/коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”
Теги: податкові накладні, виключення з ризикових, подання таблиці,
зупинення реєстрації податкових накладних, реєстр накладних, пояснення,
ризикові контрагенти, оскарження рішення комісії, розшифрування, ПН, РК,
податкова, ДПС, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар