Здійснення помилки під
час перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету
01
липня 2021 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
813/2772/16, адміністративне провадження № К/9901/36444/18 (ЄДРСРУ №
98013347) досліджував питання щодо здійснення помилки під час перерахування
узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету
Згідно
з абзацом 1 частини четвертої статті 45 Бюджетного кодексу України, податки і
збори та інші доходи державного бюджету зараховуються безпосередньо на єдиний
казначейський рахунок і не можуть акумулюватися на рахунках органів, що
контролюють справляння надходжень бюджету (за винятком установ України, які
функціонують за кордоном).
Відповідно
до частини п`ятої вказаної статті податки і збори та інші доходи державного
бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на
єдиний казначейський рахунок.
Таким
чином, усі податкові надходження, справляння яких передбачено законодавством
України, є доходами державного бюджету, які визнаються зарахованими до бюджету
з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок.
Поняття
«єдиний казначейський рахунок» визначене в Положенні про єдиний казначейський
рахунок, затвердженому Наказом Державного казначейства України від 26 червня
2002 року № 122, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 липня
2002 року за № 594/6882 (далі - Положення № 122), як консолідований рахунок,
відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для
обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів
Національного банку України.
У
відповідності до пункту 2.1 Положення № 122 єдиний казначейський рахунок
консолідує кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов`язкового
державного соціального страхування, коштів інших клієнтів, обслуговування яких
здійснюється органами Державного казначейства України та регламентується
законодавством.
Таким
чином, всі сплачені податки і збори (обов`язкові платежі), в будь-якому випадку
зараховуються та акумулюються на один консолідований рахунок - єдиний
казначейський рахунок, а зарахування коштів на відповідний рахунок має значення
лише для обліку коштів.
Крім
цього, згідно з пунктом 22.4 статті 22 Закону України «Про платіжні системи та
переказ коштів в Україні» від 05 квітня 2001 року № 2346-III, під час
використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним: для
платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку
платника.
Відтак
дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої
суми грошового зобов`язання, не можуть бути підставою для застосування штрафів.
Така
ж сама правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 01 квітня
2021 року у справі № 810/3355/17 (ЄДРСРУ
№95946110) , від 09 квітня 2021 року у справі №
805/1161/17-а.
Окрім
цього, 03 лютого 2021 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
826/9800/16, адміністративне провадження № К/9901/40516/18 (ЄДРСРУ №
94602951) вказав, що здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми
грошового зобов`язання до державного бюджету в строк, встановлений законом, має
кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова.
Для
підтвердження факту несплати узгодженої суми грошового зобов`язання необхідно
встановити, що у межах законодавчо встановленого строку для такої сплати
платник не вчинював дії, спрямовані на перерахування узгодженої суми грошового
зобов`язання до державного бюджету.
ВИСНОВОК: Оскільки суми грошового зобов’язання
перед бюджетом зараховуються на єдиний казначейський рахунок, то помилкове визначення номеру рахунку
та/або коду бюджетної класифікації у платіжному дорученні під час сплати суми
податкового зобов`язання не є достатньою правовою підставою для висновку про
несплату необхідної суми грошового зобов`язання.
Аналогічна
правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 25 березня 2019
року (справа №823/567/17), від 11 квітня
2019 року (справа №822/3323/17), від 16
грудня 2020 року (справа №806/1146/16) та
Верховним Судом України у постановах від 16 червня 2015 року (справа №21-377а15) та від 2 грудня 2015 року (справа №826/6059/13-а).
Матеріал по темі: «Несвоєчасне надходження до державного бюджету грошових коштів з вини банку»
Немає коментарів:
Дописати коментар