Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний суд: наслідки підписання тендерної
пропозиції учасника електронним підписом замість кваліфікованого електронного
підпису
26 червня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 420/4661/23,
адміністративне провадження № К/990/36877/23
(ЄДРСРУ № 128436742) досліджував питання щодо наслідків підписання
тендерної пропозиції учасника електронним підписом замість кваліфікованого
електронного підпису.
Основні організаційно-правові засади електронного
документообігу та використання електронних документів встановлює Закон України
від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний
документообіг» (далі - Закон № 851-IV).
Відповідно до статті 6 Закону № 851-IV для
ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний
підпис.
Накладанням електронного підпису завершується
створення електронного документа.
Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та
кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про
електронні довірчі послуги».
Використання інших видів електронних підписів в
електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу
на договірних засадах.
Відносини у сферах надання електронних довірчих послуг
та електронної ідентифікації врегульовані Законом України від 05 жовтня 2017
року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі - Закон № 2155-VIII).
Пунктом 23 частини першої статті 1 Закону № 2155-VIII
визначено, що кваліфікований електронний
підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з
використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на
кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Частиною третьою статті 12 Закону № 922-VIII
передбачено, що електронне підписання документів, що подаються через електронну
систему закупівель, здійснюється відповідно до вимог Закону № 851-IV та Закону
№ 2155-VIII, які, у свою чергу, дають визначення понять «електронний підпис» та «кваліфікований
електронний підпис» (далі - КЕП). Також приписами вказаних законів
визначено, що застосування не КЕП, а іншого виду електронного підпису в
електронній систему документообігу здійснюється лише на договірних засадах.
Згідно підпункту 1.3 пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція
з підготовки тендерної пропозиції» Замовником було встановлено, що всі
документи тендерної пропозиції подаються з накладенням КЕП, тобто у
будь-якому випадку учасник під час подання тендерної пропозиції має накласти
кваліфікований електронний підпис (КЕП) особи, уповноваженої на підписання
тендерної пропозиції учасника.
Перевірка КЕП учасника здійснена на сайті центрального
засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify/.
Отже, Замовник у Тендерній документації чітко
визначив, що тендерна пропозиція учасника повинна подаватися з накладенням саме
КЕП, а не електронного підпису. При цьому Замовник у Тендерній документації
зазначив, що наслідком не накладення учасником КЕП буде відхилення
пропозиції на підставі абз.3 пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII.
Аналогічний висновок викладено Верховним Судом у
постанові від 02 березня 2023 року у справі № 640/26603/21.
Абз. 2, 3 пункту 1 частини першої статті 31 Закону №
922-VIII передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням
аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури
закупівлі:
- не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22
цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства;
- зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою
при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено
згідно з частиною п`ятнадцятою статті 29 цього Закону.
Відповідно до вимог абзацу 6 підпункту 2 пункту 41
Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації
в електронній системі закупівель у разі, коли:
тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній
документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Таким чином, на порушення вимог абзацу 6 підпункту 2
пункту 41 Особливостей указане порушення було самостійною підставою для того,
щоб Замовник відхилив тендерну пропозицію учасника ФОП ОСОБА_1 у зв`язку із
невідповідністю вимогам, встановленим у тендерній документації відповідно до
абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
ВИСНОВОК: Отже, накладення на тендерну пропозицію учасника електронного підпису,
який не є кваліфікованим, що не відповідає вимогам підпункту 1.3 пункту 1
розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД та вказує про
невідповідність учасника умовам конкурсу.
Матеріал по темі: «Моніторинг Держаудитслужбою публічнихзакупівель»
Теги: Держадитслужба,
публічні закупівлі, висновок, розірвання договору, недоліки тендерної
документації, ДАСУ, вимога, процедура тендеру, усунення порушень, Державна
аудиторська служба України, судова практика, Верховний суд, адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар