Адвокат Морозов (судовий захист)
Аналіз правової природи містобудівної документації як
правового акту та особливостей розгляду судом справ цієї категорії
14 лютого 2024
року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в
рамках справи №
600/3732/22-а, адміністративне провадження № К/990/40222/23 (ЄДРСРУ № 116993486) досліджував питання щодо
оскарження в судовому порядку містобудівної документації як нормативно-
правового акту місцевої Ради.
По-перше: Згідно зі статтею 144 Конституції України органи
місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають
рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до
частини першої статті 59 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве
самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та
інші акти у формі рішень.
У статті 4 КАС
визначено терміни «нормативно-правовий акт» та «індивідуальний акт»:
нормативно-правовий акт - акт
управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює,
припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який
розрахований на довгострокове та неодноразове застосування;
індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий
(прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання
адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті
особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений
строк.
Отже, до
нормативно-правових актів відносяться прийняті уповноваженими органами акти,
які встановлюють, змінюють норми права, носять загальний чи локальний характер,
розраховані на невизначене коло осіб та застосовується неодноразово.
Цей висновок
узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладено, зокрема в
постановах від 21.12.2019 у справі № 826/14366/15, від 09.04.2020 у справі № 807/150/16, від 24.06.2021 у справі № 560/3160/20, від
01.02.2022 у справі №
160/1936/21.
(!!!) Ненормативним (індивідуальним) правовим актам
притаманні наступні ознаки: а) спрямовуються на врегулювання конкретних
(одиничних) актів соціальної поведінки; б) поширюються лише на персонально
визначених суб`єктів; в) містять індивідуальні приписи (веління, дозволи), розраховані
на врегулювання лише окремої, конкретної життєвої ситуації, тому їх юридична
чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією; г) не
передбачають повторного застосування одних і тих самих юридичних засобів; д) не
мають зворотної дії в часі.
Аналогічна
правова позиція щодо визначення поняття нормативно-правового акта викладена у
рішеннях Конституційного Суду України від 27.12.2001 №20-рп/2001 у справі про укази Президії
Верховної Ради України щодо Компартії України, зареєстрованої 22.07.1991 (абзац
перший пункту 6 мотивувальної частини), від 23.06.1997 №2-зп у справі про акти
органів Верховної Ради України (абзац четвертий пункту 1 мотивувальної
частини), 16.04.2009 №7-рп/2009 у справі про скасування актів органів місцевого
самоврядування (пункт 4 мотивувальної частини).
Верховний Суд
вже розглядав справи, в яких аналізував правову природу містобудівної
документації як правового акта та, відповідно, особливості розгляду судом справ
цієї категорії.
Зокрема в
постановах від 15.05.2019 у справі №
363/3786/17, від 16.10.2019 у справі № 363/3101/17 Велика Палата Верховного Суду, а
також у постановах від 03.02.2020 у справі № 826/16737/18, від 14.07.2021 у справі № 260/20/19, від 20.09.2021 у справі № 809/1806/16 Верховний Суд
дійшов висновку, що детальний план
території, як і генеральний план населеного пункту, за своєю правовою
природою та з огляду на процедуру прийняття, є нормативно-правовим актом.
По-друге: Особливості провадження у справах щодо оскарження
нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної
Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних
повноважень визначенні статтею 264 КАС.
Правила цієї
статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо законності та
відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів
міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого
самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень (пункту 2 частини першої).
Право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи,
щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких
буде застосовано цей акт.
Нормативно-правові
акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.
У разі
відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження
нормативно-правового акта суд зобов`язує відповідача опублікувати оголошення
про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.
Адміністративна
справа щодо оскарження нормативно-правових актів вирішується за правилами загального позовного провадження
(частини друга - четверта та восьма).
(!!!) Отже, особливістю провадження у справах щодо
оскарження нормативно-правових актів є те, що для таких категорій спорів
передбачено фактично необмежене коло осіб, які можуть ініціювати відкриття
відповідного провадження в адміністративному суді; необмежене в часі право на
доступ до суду для ініціювання такого спору; додаткові гарантії інформування
всіх про початок розгляду судом такого спору; додаткові процесуальні гарантії
для сторін, що надаються згідно з положеннями КАС у справах, що розглядаються
за правилами загального позовного провадження; спеціальні повноваження суду,
спрямовані на гарантування ефективного захисту.
У постанові від
11.09.2023 у справі №320/258/19
Верховний Суд сформулював висновок, відповідно до якого положення частини
другої статті 264 КАС «право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи,
щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у
яких буде застосовано цей акт» слід розуміти як запровадження у процесуальному
законодавстві України (з деякими особливостями, які зобов`язують особу довести
у суді, що такий акт стосується її інтересів) доктрини actio popularis (з лат.
- «суспільна дія»), згідно з якою позов може бути подано в інтересах
«публічного порядку, законності» (без обов`язку позивача доводити при зверненні
до суду, що відповідне рішення суб`єкта владних повноважень вже та
безпосередньо зачіпає права та свободи такого позивача).
Право
ініціювати у суді справу (locus standi) про визнання протиправним та нечинним
рішення суб`єкта владних повноважень, яке володіє ознаками нормативно-правового
акта ґрунтується, фактично, на зазначеному статусі оскаржуваного акта. Відмова
у доступі до суду особи у такій категорії спорів може призвести до ситуації, за
якої рішення суб`єктів владних повноважень, що володіє ознаками
нормативно-правового акта, буде залишатися поза межами судового контролю.
ВИСНОВОК: Отже, у позовній заяві позивач повинен вказати на існування конкретно визначених
порушень його права у зв`язку із прийняттям спірного рішення відповідача, що
виражається у створенні перешкоди в користуванні належною йому земельною
ділянкою відповідно до цільового призначення, а також суд повинен перевірити
відповідність нормативно-правового акту містобудівному законодавству та
державним будівельним нормам.
Матеріал по темі: «Містобудівна документація:
генеральний план населеного пункту»
Немає коментарів:
Дописати коментар