Адвокат Морозов (судовий захист)
Податкова перевірка
з обставин, визначених у запереченнях до акту перевірки, що не були
досліджені під її проведення.
27
травня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного
суду в рамках справи № 812/442/17,
адміністративне провадження №К/9901/40466/18 (ЄДРСРУ № 82019830) досліджував
підстави для призначення податкової перевірки платника податків з обставин,
визначених у запереченнях до акту перевірки, що не були досліджені під її
проведення.
Суть справи: Контролюючим органом прийнято наказ про
проведення документальної позапланової виїзної перевірки, яким на підставі
підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 78.1.5 пункту 78.1 статті 78
ПК України призначено документальну позапланову виїзну перевірку платника
податків з обставин, визначених у запереченнях до акту перевірки що не були
досліджені під час перевірки.
Однак
з першу необхідно вказати, що Верховний Суд вважає - акт перевірки не є
рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні КАС України, не зумовлює
виникнення будь-яких прав і обов'язків для осіб, діяльність яких перевірялася,
тому його висновки не можуть бути предметом спору. Акт перевірки є носієм
доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог
податкового, валютного та іншого законодавства суб'єктами господарювання,
документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого
органу, а тому оцінка акта, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого
органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки, може бути
надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на
підставі такого акта.
Аналогічна
правова позиція вже була висловлена Верховним Судом України у постанові від 10
вересня 2013 року по справі №21-237а13, а
також Верховним Судом у постанові від 27.03.2018 року у справі №813/2524/17, від 10 травня 2018 року по справі №811/119/13-а та постанові від 09 серпня 2018 року
справа № 826/5302/14 та ін.
Пунктом
75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право
проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або
невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно
із підпунктом 75.1.2. пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною
перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність,
повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та
зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за
дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем
законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з
працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових
декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності,
регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено
законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та
податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів,
виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено
на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку
контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за
результатами перевірок інших платників податків.
Документальна
позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і
проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною
виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням
платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно
якого проводиться така перевірка.
Відповідно
до пункту 78.4 статті 78 ПК України про проведення документальної позапланової
перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу
приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Пункт
78.1 статті 78 ПК України визначає вичерпний перелік підстав для здійснення
документальної позапланової перевірки.
Зокрема,
відповідно до підпункту 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна
позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав:
платником податків подано в установленому порядку контролюючому органу заперечення
до акта перевірки та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом
44.7 статті 44 цього Кодексу, або скаргу на прийняте за її результатами
податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий
перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її
результатами податкового повідомлення-рішення у разі, коли платник податків у
своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під
час перевірки, та об`єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки.
Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження.
Наказ
про проведення документальної позапланової перевірки з підстав, зазначених у
цьому підпункті, видається: у разі розгляду заперечення до акта перевірки
та/або додаткових документів у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44
цього Кодексу, - контролюючим органом, який проводив перевірку; під час
проведення процедури адміністративного оскарження - контролюючим органом вищого
рівня, який розглядає скаргу платника податків.
Згідно
із пунктом 44.7 статті 44 ПК України у разі якщо посадова особа контролюючого
органу, яка здійснює перевірку, відмовляється з будь-яких причин від врахування
документів, наданих платником податків під час проведення перевірки, платник
податків має право до закінчення перевірки надіслати листом з повідомленням про
вручення та з описом вкладеного або надати безпосередньо до контролюючого
органу, який проводить перевірку, копії таких документів (засвідчені печаткою
платника податків (за наявності печатки) та підписом платника податків -
фізичної особи або посадової особи платника податків - юридичної особи).
Протягом
п`яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки, платник
податків має право подати контролюючому органу, що проводив перевірку,
заперечення та/або додаткові документи, які підтверджують показники,
відображені таким платником податків у податковій звітності.
У
разі якщо під час проведення перевірки платник податків надає документи менше
ніж за три дні до дня її завершення або коли надіслані у передбаченому абзацом
першим цього пункту порядку документи надійшли до контролюючого органу менше
ніж за три дні до дня завершення перевірки, проведення перевірки продовжується
на строк, визначений статтею 82 цього Кодексу.
У
разі якщо надіслані у передбаченому абзацом першим цього пункту порядку
документи надійшли до контролюючого органу після завершення перевірки або у
разі надання таких документів відповідно до абзацу другого цього пункту,
контролюючий орган має право не приймати рішення за результатами проведеної
перевірки та призначити позапланову документальну перевірку такого платника
податків.
ВАЖЛИВО: Наведена правова норма дозволяє дійти висновку,
що проведення документальної позапланової перевірки на цій підставі є законним
лише за умови дотримання сукупності умов, а саме: подання заперечень до акта
перевірки або скарги на прийняте податкове повідомлення-рішення; наявність
вимог про повний або частковий перегляд результатів перевірки або скасування
оскаржуваного податкового повідомлення-рішення; вказівка платником податків на
обставини, які не були досліджені під час перевірки; неможливість перевірки
таких обставин без проведення перевірки.
За
умови наявності сукупності усіх цих вимог, проведення перевірки на підставі
підпункту 78.1.5. пункту 78.1 статті 78 ПК України є правомірним. Водночас
законодавець передбачає ще один спосіб захисту від зловживань посадовими
особами податкового органу - обмежує
предмет такої перевірки виключно питаннями, що стали предметом оскарження.
Суди
попередніх інстанцій, дослідивши зміст акта перевірки та заперечень на нього,
не встановили наявності обставин, які б були зазначені в запереченнях та
невідображені в акті перевірки. При цьому, як зазначено судами, відповідачем не
наведено й обставин, які не були досліджені під час перевірки та про які
зазначено в запереченнях платником податків й під час розгляду справи, а також
не вказано їх в оскаржуваному наказі.
Таким
чином, Верховний Суд вважає правильним висновок судів першої та апеляційної
інстанцій про протиправність оскаржуваного наказу про призначення перевірки у
зв`язку із відсутністю у контролюючого органу підстав для його прийняття
відповідно до підпункту 78.1.5. пункту 78.1 статті 78 ПК України.
Матеріал по темі: «Обґрунтованість
наказу на проведення перевірки, підстави НЕ допуску перевіряючих», «Вручення
наказу про проведення податкової перевірки»
Теги:
налоговая проверка, податкова перевірка, наказ про проведення податкової
перевірки, не допуск проверяющего, приказ на проведение налоговой проверки,
оскарження наказу, направление, повідомлення платника податків, обжалование
приказа налоговой, ДФС, НУР, ППР, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар