Адвокат Морозов (судовий захист)
Відсутність
затвердженого порядку застосування штрафних санкцій (штрафу), передбачених
статтею 120-1.1 ПК України на 2015 рік
19
червня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного
адміністративного суду в рамках справи №
825/1364/17, адміністративне провадження №К/9901/31012/18 (ЄДРСРУ №
89928646) досліджував питання щодо застосування контролюючим органом штрафних
санкцій, передбачених статтею 120-1 ПК України за 2015 рік.
Суть справи: Платник не заперечує факту порушення терміну
реєстрації Розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, спірним у
цій справі є можливість застосування контролюючим органом штрафних санкцій,
передбачених статтею 120-1 ПК України.
Так,
відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України (тут і надалі в
редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) платники податків
зобов`язані подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому
податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи,
пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
У
відповідності до пункту 201.1 статті 201 ПК України платник податку
зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови
щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису
уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в ЄРПН.
Слід
вказати, що встановлені Законом №71 обмеження щодо проведення перевірок
суб`єктів господарювання за певними умовами не стосуються камеральних
перевірок, об`єктом яких є виключно дані, що знаходяться в розпорядженні
податкового органу (об`єктом камеральної перевірки є, серед іншого, дані ЄРПН).
Аналогічна
правова позиція вже була викладена в постановах Верховного Суду від 27 лютого
2018 року у справі №808/918/17, від 23
червня 2018 року у справі №803/552/17, від
21 червня 2018 року у справі №813/448/17,
від 24 квітня 2020 року у справі №803/477/17,
від 28 квітня 2020 року у справі №806/2078/16
та від 29 травня 2020 року у справі № 804/7549/16.
За
змістом пункту 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг
здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний
за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг
особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати
товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту
постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі
розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку,
встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.
Розрахунок
коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної,
яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН,
зокрема отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення
суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого
постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. При цьому
постачальник товарів/послуг має право зменшити суму податкових зобов`язань за
таким розрахунком коригування після його реєстрації в ЄРПН отримувачем.
Згідно
із абзацами 4, 11 пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю
про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є
квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається
протягом операційного дня.
Реєстрація
податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у
ЄРПН здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою
їх складання.
Отже
пункт 201.10 статті 201 ПК України (в
редакції, чинній станом на жовтень 2015 року) встановлював
обов`язок платника податків, який виступає в господарській операції покупцем
товарів/послуг, у разі зміни суми компенсації їх вартості зареєструвати в ЄРПН
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової
накладної, у строк не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою
його складення.
Разом
з тим відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками
податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних,
що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та
розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, встановлених статтею
201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану
вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено
обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми
податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках
коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20
відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових
накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16
до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість,
зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі
порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від
суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових
накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61
і більше календарних днів.
(!!!) Пунктом же 120-1.3 статті 120 ПК України
передбачалось, що порядок застосування штрафних санкцій, передбачених цією
статтею, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує
формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Законом
України від 24 грудня 2015 року №909-VIII «Про внесення змін до Податкового
кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення
збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році», який набрав чинності 01 січня 2016 року, пункт 120-1.3 статті
120 ПК України виключено.
В
свою чергу у пункті 35 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України
встановлено, що норми пункту 120-1.1 статті 120-1 цього Кодексу не
застосовуються при порушенні термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків
коригування в ЄРПН податкових накладних, складених до 01 жовтня 2015 року.
Посилання
платника та суду на відсутність на час спірних відносин порядку застосування
штрафних санкцій (штрафу), передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України
за порушення терміну реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування,
обов`язок по затвердженню якого пунктом 120-1.3 статті 120 ПК України було
покладено на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну податкову і митну політику, є безпідставними, оскільки відсутність такого затвердженого порядку
не впливає на дію цієї статті ПК України як такої, не
звільняє платника податків від відповідальності, передбаченої податковим
законодавством за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків
коригування, та не свідчить про відсутність у контролюючого органу повноважень
щодо застосування штрафних санкцій за вказане порушення.
Аналогічна
правова позиція викладена і, зокрема, в постановах Верховного Суду від 14 квітня
2020 року у справі №803/1316/16 (касаційне
провадження К/9901/28454/18), від 29 травня 2020 року у справі №804/7549/16 (касаційне провадження
К/9901/41605/18) та від 04 червня 2020 року у справі №820/1801/16-а
(касаційне провадження К/9901/41977/18).