Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховний суд: механізм стягнення коштів за рішеннями
судів з державного та місцевих бюджетів
17 січня 2025 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного господарського суду в рамках справи № 904/5377/18 (ЄДРСРУ № 124484793) досліджував
питання щодо механізму стягнення коштів за рішеннями судів з державного та
місцевих бюджетів.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної
влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти
лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією
та законами України.
Умови і порядок виконання рішень судів та інших
органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому
виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку врегульовані Законом
№ 1404-VIII.
Відповідно до чч. 2, 4 ст. 6 Закону №
1404-VIII рішення про стягнення коштів з державних органів, державного
та місцевих бюджетів або бюджетних установ, рішення про стягнення коштів за час
роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у
тому числі при звільненні з такої посади, виконуються органами, що
здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів. Органи та
установи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, не є органами
примусового виконання.
Згідно з Положенням про Державну казначейську службу України,
затвердженого постановою Кабміну від 15.04.2015 № 215, Держказначейство є центральним органом
виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом
Міністрів України через міністра фінансів України і який реалізує державну політику
у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку
виконання бюджетів. Відповідно до покладених на Казначейство завдань, воно
здійснює безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів або
боржників на підставі рішення суду. Держказначейство здійснює свої повноваження
безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи
(підп. 3 п. 4, п. 9 названого Положення).
Механізм виконання судових рішень про стягнення коштів
державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими
державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право
приймати такі рішення, визначається Порядком №
845.
Водночас з 01.01.2013 набрав чинності Закон № 4901-VI,
нормами якого встановлені гарантії держави щодо виконання судових рішень та
виконавчих документів, визначених Законом №
1404-VIII, та особливості їх виконання.
За приписами ст. 2 Закону № 4901-VI держава гарантує
виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії
щодо майна, боржником за яким є, зокрема, державний орган (ч. 1). Дія Закону не поширюється на рішення суду,
стягувачем за якими є державний орган, державне підприємство, орган місцевого
самоврядування, підприємство, установа, організація, що належать до комунальної
власності (ч. 2).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону № 4901-VI виконання
рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган,
здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну
політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах
відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого
державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу
відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою
для забезпечення виконання рішень суду.
З наведених норм вбачається, що Держказначейство не
є ані органом примусового виконання судових рішень, ані учасником, зокрема,
стороною виконавчого провадження і, відповідно, не здійснює заходів з
примусового виконання рішень у порядку, визначеному Законом №1404-VIII, а є
встановленою Законом № 4901-VI та Порядком № 845 особою, що, зокрема, здійснює
безспірне списання коштів за рішеннями судів про стягнення коштів державного та
місцевих бюджетів.
При цьому виконання судових рішень щодо боржників,
визначених у Законі № 4901-VI,
здійснюється у випадках та з урахуванням установлених ним особливостей за
рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання
рішень суду.
За змістом ст. 2 Закону № 4901-VI органи місцевого
самоврядування не відносяться до суб`єктів (боржників), за якими держава
гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів.
Отже, у спірних правовідносинах держава не виступає
гарантом виконання зобов`язань за механізмами, передбаченими цим Законом, тому
виконання судових рішень стосовно органу місцевого самоврядування в порядку,
передбаченому Законом № 4901-VI, не є можливим, про що зазначав Верховний Суд у
постанові від 30.11.2020 у справі № 52/125.
Відповідно до п. 9 Прикінцевих та Перехідних положень
БК України рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету
(місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені
рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання
коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством
України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю
надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних
призначень та наданих бюджетних асигнувань.
За приписами п. 3 Порядку № 845 рішення про стягнення коштів
державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі
виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості
надходження таких документів до органів Казначейства (зокрема, про стягнення
коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну).
Аналіз наведених правових положень дає підстави для
висновку, що виключно органами Казначейства здійснюється стягнення коштів за
рішеннями судів про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів за
механізмом, визначеним Порядком № 845 (п. 6), за яким виконавчі документи
пред`являються до виконання у строки, встановлені Законом № 1404-VIII.
Відповідно до п. 10 ч. 4 ст. 4 Закону № 1404-VIII виконавчий документ повертається
стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без
прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення,
якщо виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за
підвідомчістю.
Ураховуючи викладене, виконавчий документ, боржником
за яким є орган місцевого самоврядування, підлягає виконанню органами, що
здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, а не органами
державної виконавчої служби.
Аналогічну правову позицію викладено у постановах
Верховного Суду від 02.07.2018 у справі № 233/1979/17, від 06.03.2019 у справі № 199/7250/17, від 16.04.2020 у справі № 804/5950/17, від
30.11.2020 у справі № 52/125, близький за змістом висновок
наведений Верховним Судом у постановах від 13.04.2023 у справі №
910/13367/19.
ВИСНОВОК: Отже,
визначальним для даного Закону є статус боржника. У разі, якщо боржником є
державний орган (державне підприємство), то порядок стягнення коштів з
державного органу (державного або місцевих бюджетів або боржників, прийнятих
судами, а також іншими державними органами (посадовими особами) регулюється
положеннями статті 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання
судових рішень» з урахуванням положень статті 6 Закону України «Про виконавче
провадження» (аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від
21.07.2021 у справі №910/6471/19,
від 06.11.2023 у справі №906/624/22).
Матеріал по темі: «Судовий контроль за виконанням судових рішень»
Теги: виконавче провадження,
исполнительное производство, юрисдикційна підсудність, зведене виконавче
провадження, сплата судового збору, стягувач, боржник, закон про виконавче
провадження, Верховний суд, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар