Акт про неможливість проведення зустрічних звірок контрагента, як
«беззаперечний доказ» податкового порушення платника податків в
адміністративному спорі з контролюючим органом
24 грудня 2021 року Верховний Суд у
складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 826/25784/15, адміністративне провадження №
К/9901/19374/18 (ЄДРСРУ № 102267221) досліджував питання щодо акту про
неможливість проведення зустрічних звірок контрагента, як «беззаперечного
доказу» податкового порушення платника податків в адміністративному спорі з
контролюючим органом.
Контролюючий орган має право вчиняти
дії щодо проведення зустрічних звірок та оформляти їх результати відповідними
довідкам чи актами.
Дії по проведенню зустрічних звірок є
частиною процесу реалізації контролюючим органом повноважень, наданих йому
чинним законодавством.
А отже слід зауважити, що зустрічна
звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів
державної податкової служби, в той час, як функція податкового органу щодо
контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за
дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, реалізується
останніми шляхом проведення перевірок у випадках та в порядку, встановленому
Податковим кодексом України.
Таким чином, проведення зустрічних
звірок є лише процедурним заходом зі збору контролюючим органом інформації щодо
дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.
Дії фахівців контролюючого органу, які мали наслідком оформлення документа про
неможливість проведення зустрічної звірки не створюють будь-яких правових
наслідків для платника (18 липня 2019 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 810/920/15, адміністративне провадження
№К/9901/8537/18 (ЄДРСРУ № 83105319).
Будь-яка податкова інформація, що
наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагента суб`єкта
господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана
іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості
проведення зустрічних звірок, носить інформативний характер. Посилання
контролюючого органу на акти про неможливість проведення зустрічних звірок
контрагента, як критерій оцінки реальності господарських операцій, є
безпідставними оскільки, під
час складення таких актів будь - які первинні документи платника податків не
використовувались та не аналізувались, а отже оформлення
вказаних актів з відображенням в них окремих відомостей, не відповідають
критерію юридичної значимості, та не є допустимими та достовірними доказами в
розумінні процесуального Закону.
Крім того, така інформація сама по собі
не доводить та не може свідчити про наявність податкових правопорушень на які
посилається контролюючий орган.
Вказані висновки узгоджуються з
правовими позиціями Верховного Суду, висловленими у постановах від 12.11.2020 у
справі №813/8767/14 (провадження №
К/9901/19261/18) та від 20.01.2020 у справі №813/1047/15
від (провадження №К/9901/28497/18)
Акт про неможливість проведення
зустрічної звірки суб`єкта господарювання є документом, який складається у разі
встановлення фактів, що не дають змогу провести таку звірку, свідчить про
неможливість співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів
суб`єкта господарювання для цілей документального підтвердження чи спростування
його господарських відносин з платниками податків, а отже й про неможливість
формування відповідної податкової інформації по таким взаємовідносинам. Відтак при неможливості звірки, контролюючим органом
не можуть формуватися висновки за аналогією акта документальної перевірки,
яка проводиться у тому числі й на підставі первинних документів, що
використовуються в бухгалтерському та податковому обліку.
ВИСНОВОК: Неможливість проведення зустрічної звірки не може бути обставиною, яка
свідчить про нездійснення господарських операцій платників податків та про
порушення саме платником податкового законодавства.
Аналогічна правова позиція викладена в
постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного
суду від 24 червня 2021 року у справі № 813/7839/14,
адміністративне провадження № К/9901/24820/18 (ЄДРСРУ № 97911577) .
Матеріал по темі: «Оформлення довідки про результати проведення зустрічної звірки»
Теги: податкові спори, налоговые споры,
ознаки фіктивного підприємництва, заперечує свою участь у діяльності
контрагента, встречные сверки, зустрічні звірки, перевірки платника податку,
податкові перевірки, оскарження податкових повідомлень – рішень, Акт налоговой
проверки, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар