Чи є витяг з Єдиного
реєстру досудових розслідувань, за відсутності постанови про призначення
прокурора, достатнім доказом повноважень прокурора?
Суть питання: Чи означає, що
відсутність постанови про визначення певного слідчого або прокурора, що цей
слідчий або прокурор не мав відповідних повноважень на здійснення досудового
розслідування або процесуального керівництва?
Нещодавно
наштовхнувся на правовий висновок Касаційного кримінального суду у складі
Верховного Суду, зроблений зокрема, у постанові від 11 лютого 2020 року у
справі № 761/33311/15-к (ЄДРСРУ № 87672462),
який передбачає, що витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань за
відсутності відповідного процесуального рішення керівника органу прокуратури не
наділяє прокурора повноваженнями здійснювати нагляд за додержанням законів під
час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва
досудовим розслідуванням.
Суд
вказує, що відповідно до ч. 1 ст. 37 КПК України прокурор, який здійснюватиме
повноваження у конкретному кримінальному провадженні, визначається керівником
відповідного органу прокуратури після початку досудового розслідування. У разі
необхідності керівник органу прокуратури може визначити групу прокурорів, які
здійснюватимуть повноваження прокурорів у конкретному кримінальному
провадженні, а також старшого прокурора такої групи, який керуватиме діями
інших прокурорів.
Частиною
2 ст. 37 КПК України передбачено, що прокурор здійснює повноваження прокурора у
кримінальному провадженні з його початку до завершення. Здійснення повноважень
прокурора в цьому самому кримінальному провадженні іншим прокурором можливе
лише у випадках, зазначених ч. ч. 4, 5 ст. 36, ч. 3 ст. 37, ч. 3 ст. 313, ч. 2
ст. 341 КПК України.
Згідно
з ч. ч. 1, 3 ст. 110 КПК України процесуальними рішеннями є всі рішення органів
досудового розслідування, прокурора, слідчого судді, суду.
Рішення
слідчого, прокурора приймається у формі постанови. Постанова виноситься у
випадках, передбачених цим Кодексом, а також, коли слідчий, прокурор визнає це
за необхідне.
Отже,
виходячи із зазначених положень кримінального процесуального закону, постанова
про призначення прокурора, якою надаються конкретному прокурору (групі
прокурорів) повноваження, передбачені ст. 36 КПК України, у кримінальному
провадженні, є обов`язковою.
Така
ж правова позиція міститься і в постанові колегії судді Верховного Суду від 19
квітня 2018 року у справі № 754/7062/15-к,
відповідно до якої витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань за
відсутності відповідного процесуального рішення керівника органу прокуратури не
наділяє прокурора повноваженнями здійснювати нагляд за додержанням законів під
час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва
досудовим розслідуванням.
Разом
з тим, судова практика виходить з того, що підлягає застосуванню саме остання за
часом винесення постанова Верховного суду (Аналогічний
висновок викладений у постанові Великої палати Верховного суд у постанові від
30.01.2019 у справі № 755/10947/17).
А
в постанові від 19 травня 2020 року в рамках справи № 490/10025/17, провадження № 51-6116 км 19
(ЄДРСРУ № 89621459) Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати
Касаційного кримінального суду не погодився з тим, що відсутність постанови про
визначення певного слідчого або прокурора сама по собі означає, що цей слідчий
або прокурор не мав відповідних повноважень.
У
цій справі суд виходив з того, що КПК
не вимагає, щоб кожне рішення, яке приймається у зв`язку з розслідуванням
кримінальної справи, викладалося у формі постанови.
Частина 3 статті 110 КПК передбачає, що постанова виноситься слідчим або
прокурором лише у випадках, передбачених цим Кодексом, або коли слідчий,
прокурор визнає це за необхідне.
(!!!) Аналіз положень КПК свідчить про те, що визначення слідчого чи прокурора не є тим
випадком, для якого Кодекс вимагає винесення постанови. Цей
висновок можна зробити зі співставлення двох пунктів частини 2 статті 39 КПК: в
пункті 1, який стосується визначення слідчого, слідчих або старшого слідчої
групи керівником органу досудового розслідування, постанова не згадується, у
той час як пункт 2 для відсторонення слідчого від розслідування прямо вимагає
вмотивованої постанови. Частина 1 статті 37 КПК не визначає, у якому вигляді
має прийматися рішення про визначення процесуального керівника у розслідуванні.
Виходячи
з правила casus omissus pro omisso habendus est, Суд не вбачає підстав додавати
до тексту закону не висловлену в ньому вимогу і вважає, що відсутність у
відповідних положеннях, які прямо стосуються регулювання цього питання, згадки
про необхідність постанови, означає необов`язковість такої постанови для
визначення конкретного слідчого або прокурора, яким доручається виконання
відповідних повноважень у певній справі.
Більше
того, на думку суду, правильність такого тлумачення підтверджується й іншими
міркуваннями.
Відповідно
до частини 5 статті 110 КПК, обов`язковими елементами постанови слідчого або
прокурора є мотиви прийняття постанови, їх обґрунтування та посилання на
положення цього Кодексу. У випадку визначення конкретного слідчого та/або
прокурора для проведення розслідування рішення приймається, виходячи
здебільшого з організаційних міркувань. Ці міркування не можуть бути
обгрунтовані вимогами КПК, але в певних випадках їх розголошення може бути
шкідливим як для розслідування, так і для функціонування відповідного органу.
ВИСНОВОК: Знову ж таки судова практика
неоднозначна, оскільки Верховний Суд в постанові від 11 лютого 2020 року у
справі №761/33311/15-к чітко вказує, що витяг з Єдиного реєстру досудових
розслідувань за відсутності відповідного процесуального рішення керівника органу
прокуратури не наділяє прокурора повноваженнями здійснювати нагляд за
додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі
процесуального керівництва досудовим розслідуванням, а в постанові від 19
травня 2020 року в рамках справи № 490/10025/17, провадження № 51-6116км19
цей висновок спростовано… і це остання позиція
Верховного суду на цю тематику!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар