Адвокат Морозов (судовий захист)
Законність зупинення виконавчого провадження щодо
примусове виконання судового рішення про виключення з військового обліку в ТЦК
11 вересня 2025 року Хмельницький окружний
адміністративний суд в рамках справи № 560/14395/25 (ЄДРСРУ № 130173330) досліджував питання
законності зупинення виконавчого провадження щодо примусове виконання судового
рішення про виключення з військового обліку в ТЦК.
Так, підставою зупинення вчинення виконавчих дій у
виконавчому провадженні є п. 10-2
Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про виконавче провадження».
За змістом частини 1 статті 13 Закону України «Про
виконавче провадження», під час здійснення виконавчого провадження виконавець
вчиняє виконавчі дії та приймає рішення шляхом винесення постанов, попереджень,
внесення подань, складення актів та протоколів, надання доручень, розпоряджень,
вимог, подання запитів, заяв, повідомлень або інших процесуальних документів у
випадках, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Абзацами 22, 23 пункту 10-2 Закону України «Про
виконавче провадження», визначено, що зупиняється у період дії воєнного стану в
Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в
Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про
затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»
від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, вчинення виконавчих дій у виконавчих
провадженнях з виконання рішень (крім рішень за позовами фізичних осіб про
стягнення заробітної плати, грошового забезпечення військовослужбовців, його
перерахунку, щодо забезпечення військовослужбовців житлом), боржниками за якими
є підприємства оборонно-промислового комплексу, визначені в порядку,
встановленому Кабінетом Міністрів України, органи
військового управління, з`єднання, військові частини, вищі військові
навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти,
установи та організації, які входять до складу Збройних Сил України, рішень про
стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги на
території територіальних громад, що належать до територій, на яких ведуться
активні бойові дії, або тимчасово окупованих територій відповідно до переліку,
затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику з питань тимчасово окупованої Російською Федерацією
території України, або якщо стягнення заборгованості за житлово-комунальні
послуги здійснюється щодо нерухомого майна, яке є місцем постійного проживання
такої фізичної особи і було знищено або пошкоджено внаслідок воєнних (бойових)
дій.
Відповідно до п.1 Положення про територіальні центри
комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 23.02.2022 №154, територіальні
центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління,
що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і
військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Втім, статтею 129-1 Конституції України регламентовано,
що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання
судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового
рішення здійснює суд. Отже, судове рішення виконується безпосередньо і для його
виконання не вимагається ухвалення будь-яких інших, додаткових судових рішень.
Таким чином судовий
акт, який набрав законної сили, підлягає обов`язковому та безумовному виконанню
стороною, на яку покладено такий обов`язок.
Це означає, що учасник справи, якому належить виконати
судовий акт, повинен здійснити достатні дії для організації процесу його
виконання, незалежно від будь-яких умов, оскільки інше суперечило б
запровадженому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права.
У пункті 4 мотивувальної частини Рішення
Конституційного Суду України від 30 червня 2009 року № 16-рп/2009
Конституційний Суд України зазначив, що відповідно до положень Конституції
України судові рішення є обов`язковими до виконання; обов`язковість рішень суду
є однією із основних засад судочинства, яка гарантує ефективне здійснення
правосуддя; виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у
рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як
правової.
Таким чином Конституцією України гарантовано, що в умовах воєнного стану не може бути
обмежено право особи на судовий захист, який включає в себе і право на
виконання судового рішення.
Примусове виконання рішень покладається, зокрема, на
органи державної виконавчої служби (державних виконавців).
В свою чергу невчинення державним виконавцем у повному
обсязі виконавчих дій та всіх належних заходів, передбачених Законом України
«Про виконавче провадження», для примусового виконання рішення суду, порушує,
перш за все, право особи на судовий захист, передбачене статтею 6 Конвенції про
захист прав людини і основоположних свобод, а також принцип обов`язковості
судового рішення.
Частиною 3 статті 14 Закону України «Про Єдиний
державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» визначено,
що актуалізація бази даних Реєстру
здійснюється на підставі відомостей, що вносяться органами ведення Реєстру, а
також шляхом електронної інформаційної взаємодії (обміну відомостями) між
Реєстром та інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі
публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками,
адміністраторами) яких є державні органи, передбачені цією частиною.
У свою чергу, ч. 8 ст. 5 Закону України «Про Єдиний
державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» органами ведення Реєстру є Міністерство
оборони України, районні (об`єднані районні), міські (районні у місті,
об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки,
Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби
безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України.
Зважаючи на те, що на даний час в Україні діє
особливий період (режим воєнного стану та оголошена мобілізація) вирішення
питання про внесення відомостей до Єдиного державного реєстру призовників,
військовозобов`язаних та резервістів АІТС «ОБЕРІГ» про виключення з військового
обліку є актуальним саме на час дії
такого періоду, та після його закінчення втрачає будь-який сенс.
Отже, право на
позивача на оскарження рішень, дій чи бездіяльності, в тому числі
територіального центру комплектування та соціальної підтримки, не підлягає обмеженню в умовах воєнного
стану, як і право на виконання судового рішення, оскільки гарантується
Конституцією України, а тому невиконання ухваленого в даному випадку на користь
позивача судового рішення фактично нівелює гарантії судового захисту для
позивача.
ВИСНОВОК: Отже, положення пункту 10-2 Закону України «Про виконавче провадження» в
частині зупинення у період дії воєнного стану в Україні вчинення виконавчих дій
щодо виключення з військового обліку в ТЦК
не підлягають застосуванню під час виконання виконавчого
провадження, оскільки суперечать нормам Конституції України та порушують право
позивача на судовий захист та виконання судового рішення.
Аналогічна правова позиція викладена 16 липня 2025
року Одеським окружним адміністративним судом у справі № 420/19717/25 (ЄДРСРУ № 128892259).
Матеріал по темі: «Несвоєчасне вручення повістки про розгляд адміністративної справи в ТЦК»
Теги:
виконавче провадження, зупинення виконавчих дій, ТЦК, зупинення у період воєнного
стану, виключення з військового обліку, державний виконавець, Верховна Рада,
закон, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар