Адвокат Морозов (судовий захист)
Платники
податків звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податків /
зборів, якщо доведуть, що саме банк не здійснив платежі своєчасно.
Відповідно до ст.67 Конституції України
кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах,
встановлених законом.
Згідно з п.п. 16.1.4. п. 16.1 ст. 16
Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний сплачувати податки
та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань
митної справи.
Відповідно до п.п. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16
Податкового кодексу України на платника податків покладено обов'язки
подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно
до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи і відомості,
пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов'язкових платежів);
сплачувати належні суми податків і зборів (обов'язкових платежів) у встановлені
законом терміни.
Пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу
України передбачено, що платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму
податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації,
протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного
граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової
декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 129.6 ст. 129 Податкового кодексу
України визначено, що за порушення строку зарахування податків до
бюджетів або державних цільових фондів, установлених Законом України "Про
платіжні системи та переказ коштів в Україні", з вини банку такий банк
сплачує пеню за кожний день прострочення, включаючи день сплати, та штрафні
санкції у розмірах, встановлених цим Кодексом, а також несе іншу
відповідальність, встановлену цим Кодексом, за порушення порядку своєчасного та
повного внесення податків, зборів, платежів до бюджету або державного цільового
фонду. При цьому платник податків звільняється
від відповідальності за несвоєчасне або перерахування не в повному обсязі таких
податків, зборів та інших платежів до бюджетів та державних цільових фондів,
включаючи нараховану пеню або штрафні санкції. Визначальним у змісті даної
норми є те, з чиєї вини відбулося невнесення чи неповне внесення податку, збору
(обов'язкового платежу) до бюджету або державного цільового фонду.
Згідно п. 129.7 ст. 129 Податкового кодексу
України визначено, що не вважається порушенням строку перерахування податків,
зборів, платежів з вини банку порушення, вчинене внаслідок регулювання
Національним банком України економічних нормативів такого банку, що призводить
до нестачі вільного залишку коштів на такому кореспондентському рахунку.
Якщо у майбутньому банк або його
правонаступники відновлюють платоспроможність, відлік строку зарахування
податків, зборів та інших платежів розпочинається з моменту такого відновлення.
Відповідно до п. 1.24 ст. 1 Закону України
«Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» переказ коштів (далі -
переказ) - рух певної суми коштів з метою її зарахування на рахунок отримувача
або видачі йому у готівковій формі. Ініціатор та отримувач можуть бути однією і
тією ж особою.
Згідно п. 8.1, 8.2, 8.3 ст. 8 Закону
України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» банк зобов'язаний
виконати доручення клієнта, що міститься в розрахунковому документі, який
надійшов протягом операційного часу банку, в день його надходження. У разі
надходження розрахункового документа клієнта до обслуговуючого банку після
закінчення операційного часу банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що
міститься в цьому розрахунковому документі, не пізніше наступного робочого дня.
Банки та їх клієнти мають право передбачати в договорах інші, ніж встановлені в
абзацах першому та другому цього пункту, строки виконання доручень клієнтів.
ВАЖЛИВО: Банк зобов'язаний виконати доручення
клієнта, яке міститься в документі на переказ готівки, протягом операційного
часу в день надходження цього документа до банку. Банки та їх клієнти мають
право обумовлювати в договорах інші, ніж встановлені в цьому пункті, строки
переказу готівки.
За порушення строків, встановлених пунктами
8.1 та 8.2 цієї статті, банк, що обслуговує платника, несе відповідальність,
передбачену цим Законом.
Положеннями п. 22.4 ст. 22 Закону України
«Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» визначено, що під час
використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним: для
платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку
платника; для банку платника - з дати списання коштів з рахунка платника та
зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку або з
дати списання коштів з рахунка платника та з кореспондентського рахунка банку
платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку.
Враховуючи викладене вбачається, що за
порушення строку зарахування податків до бюджетів або державних цільових
фондів, установлених Законом України ”Про платіжні системи та переказ коштів в
Україні”, з вини банку або органу, що здійснює казначейське обслуговування
бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі
електронного адміністрування податку на додану вартість, такий банк/орган
сплачує пеню за кожний день прострочення, включаючи день сплати, та штрафні
санкції у розмірах, встановлених Податковим кодексом України, а також несе іншу
відповідальність, встановлену цим Кодексом, за порушення порядку своєчасного та
повного внесення податків, зборів, платежів до бюджету або державного цільового
фонду. При цьому платник податків звільняється
від відповідальності за несвоєчасне або перерахування не в повному обсязі таких
податків, зборів та інших платежів до бюджетів та державних цільових фондів,
включаючи нараховану пеню або штрафні санкції. Зазначені норми
встановлено пунктом 129.6 статті 129 Кодексу (Лист
ДФС від 16.10.2015 р. № 9647/Б/99-99-10-03-02-14).
ВИСНОВОК: З огляду на викладене, платник податків,
який ініціював банківський переказ коштів зі сплати податку, звільняється від
відповідальності як за несвоєчасне зарахування банком сплачених коштів до
бюджету, так і за не зарахування цих сплачених коштів до бюджету.
Правова позиція викладена в ухвалах Вищого
адміністративного суду України від 14 лютого 2017 р. у справі № К/800/31650/16 (ЄДРСРУ № 64890345); від 08 лютого 2017 р.
у справі № К/800/18686/16 (ЄДРСРУ № 64624535); від 07 грудня 2016 р.
у справі № К/800/30717/15 (ЄДРСРУ № 63323431).
Теги: податки, налоги, збори, не перерахування
коштів з вини банку, звільнення від відповідальності, банк не здійснив платіж,
бюджет, цільовий фонд, податкова вимога, судовий захист, Адвокат Морозов
Немає коментарів:
Дописати коментар