18/03/2022

Робота Укрпошти в умовах воєнного стану

 


Особливості роботи акціонерного товариства “Укрпошта” в умовах воєнного стану

17 березня 2022 р. № 305 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про особливості роботи акціонерного товариства “Укрпошта” в умовах воєнного стану».

Метою прийняття вищевказаної Постанови є недопущення соціальної та продовольчої кризи, за допомогою наступних заходів:

  • забезпечення доставки пенсій і грошової допомоги громадянам (за наявності технічної можливості);
  • здійснення доставки ліків, гуманітарної допомоги, поштових відправлень та періодичних друкованих видань (за наявності технічної можливості);
  • здійснення безоплатного перевезення майна вітчизняних підприємств, установ та організацій згідно з переліком, який формується Міністерством економіки і передається до Міністерства інфраструктури.

Для досягнення цієї мети установлено:

  • АТ “Укрпошта” для виконання завдань з перевезення майна вітчизняних підприємств, установ та організацій має право залучати на договірних засадах суб’єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення, визначати тариф на такі перевезення і здійснювати оплату відповідних послуг з рахунка АТ “Укрпошта”;
  • автотранспортним засобам, працівникам АТ “Укрпошта”, які супроводжують їх, і працівникам АТ “Укрпошта”, задіяним у наданні послуг та виробничих процесах, надається право позачергового проїзду (крім автотранспортних засобів Збройних Сил, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Національної поліції та спеціалізованого санітарного транспорту) через блок-пости (штучні споруди), зокрема у разі потреби — під час комендантської години, на підставі дозволу;
  • витрати АТ “Укрпошта”, здійснені на виконання цієї постанови, відносяться на результати фінансово-господарської діяльності, а у разі недостатності за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету (за окремим рішенням Кабінету Міністрів України).

Серед іншого, обмежено вилучення (примусове відчуження) зброї та боєприпасів до неї, бронежилетів, що перебувають на балансі АТ “Укрпошта”, залучення автотранспортних засобів, які належать або перебувають у користуванні АТ “Укрпошта” на договірних засадах (п. 3 Постанови), а також звільнено від обов’язку передачі транспортних засобів і техніки військовим формуванням (Збройним Силам) (п. 4 Постанови).

Органи влади зобов’язані сприяти виконанню АТ “Укрпошта” покладених на неї завдань (п. 6 Постанови), а мережам автозаправних комплексів необхідно забезпечити заправку (відпуск пального) автотранспортних засобів АТ “Укрпошта” позачергово без обмежень за кількістю автотранспортних засобів та обсягом пального (п. 7 Постанови).

ВИСНОВОК: Уряд України, з правової точки зору, забезпечив діяльність Акціонерного товариства “Укрпошта” в умовах воєнного стану, для забезпечення виконання покладених на нього завдань.

 

Матеріал по темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»

 

«НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR» 

 

 

 


17/03/2022

Досудове розслідування та строки тримання під вартою в умовах воєнного стану

 



Особливий режим досудового розслідування та продовження строків тримання під вартою під час судового провадження в умовах воєнного, надзвичайного стану або у районі проведення антитерористичної операції

03.03.2022 р. Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про попереднє ув’язнення" щодо додаткового регулювання забезпечення діяльності правоохоронних органів в умовах воєнного стану» № 2111-IX, набуття чинності 08.03.2022 р.

Відповідно до Пояснювальної записки до Закону вбачається, що  із введенням воєнного стану в Україні почав діяти особливий режим досудового розслідування, передбачений статтею 615 КПК України, відповідно до якого окремі повноваження слідчого судді покладатимуться на прокурора.

Законопроектом вносяться зміни до статті 615 Кримінального процесуального кодексу України, які покликані вирішити наступні питання:

1) визначити рівень прокурора, який вправі здійснювати передбачені вказаною статтею повноваження слідчого судді, наділивши таким правом керівника відповідного органу прокуратури;

2) розширити перелік злочинів, за які відповідно до вказаної статті може бути застосовано тримання під вартою до 30 днів: ст. 115 (умисне вбивство), ст. 121 (Умисне тяжке тілесне ушкодження), ст. 127 (Катування), ст. 146 (Незаконне позбавлення волі або викрадення людини), ст. 146-1 (Насильницьке зникнення), ст.147 (Захоплення заручників), ст. 152 (Зґвалтування), ст. 186 (Грабіж), ст. 187(Розбій) та інші;

3) унормувати початок досудового розслідування та фіксування руху кримінального провадження у разі відсутності доступу до ЄРДР;

4) зробити можливим продовження прокурором строків досудового розслідування, строків тримання під вартою з повідомленням про такі рішення відповідний суд, визначений ДСА України;

5) визначити як підставу для зупинення кримінального провадження -неможливість звернення з обвинувальним актом до суду у зв’язку з військовими діями, з подальшим його відновленням;

6) унормувати питання продовження строків тримання під вартою у разі неможливості проведення підготовчого судового засідання або судового розгляду;

7) передбачити можливість судового оскарження рішень прокурора, прийнятих у порядку ст. 615 КПК України.

Також проектом вносяться похідні зміни до Закону України «Про попереднє ув’язнення».

З урахуванням вказаного вище статтю 615  КПК виклали в наступній  редакції:

1.    У разі введення в Україні або окремих її місцевостях (адміністративній території) воєнного, надзвичайного стану, проведення антитерористичної операції чи заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та/або інших держав проти України та якщо:

1) відсутня технічна можливість доступу до Єдиного реєстру досудових розслідувань - рішення про початок досудового розслідування приймає слідчий, прокурор, про що виноситься відповідна постанова; відомості, що підлягають внесенню до Єдиного реєстру досудових розслідувань, вносяться до нього за першої можливості, а процесуальні дії під час кримінального провадження фіксуються у відповідних процесуальних документах, а також за допомогою технічних засобів фіксування кримінального провадження, крім випадків, якщо фіксування за допомогою технічних засобів неможливе з технічних причин;

2) відсутня об’єктивна можливість виконання у встановлені законом строки слідчим суддею повноважень, передбачених статтями 140, 163, 164, 170, 173, 189, 233, 234, 235, 245, 247, 248 та 294 цього Кодексу, а також повноважень щодо обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою на строк до 30 діб до осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 109-115, 121, 127, 146, 146-1, 147, 152, 153, 185, 186, 187, 189-191, 201, 258-258-5, 260-263-1, 294, 348, 349, 365, 377-379, 402-444 Кримінального кодексу України, а у виняткових випадках також у вчиненні інших тяжких чи особливо тяжких злочинів, якщо затримка в обранні запобіжного заходу може призвести до втрати слідів кримінального правопорушення чи втечі особи, яка підозрюється у вчиненні таких злочинів, - такі повноваження виконує керівник відповідного органу прокуратури з урахуванням вимог глави 37 цього Кодексу за клопотанням прокурора або за клопотанням слідчого, погодженим з прокурором;

3) відсутня об’єктивна можливість звернення до суду з обвинувальним актом - строк досудового розслідування у кримінальному провадженні зупиняється та підлягає поновленню, якщо підстави для зупинення перестали існувати. До зупинення досудового розслідування прокурор зобов’язаний вирішити питання про продовження строку тримання під вартою.

2.    Строк дії ухвали слідчого судді про тримання під вартою чи постанови прокурора про тримання під вартою, прийнятої відповідно до вимог та з урахуванням обставин, передбачених цією статтею, може бути продовжений до одного місяця керівником відповідного органу прокуратури за клопотанням прокурора або за клопотанням слідчого, погодженим з прокурором. Строк тримання під вартою може продовжуватися неодноразово в межах строку досудового розслідування. 

3.    Про рішення, прийняті прокурором у випадках та порядку, передбачених цією статтею, невідкладно за першої можливості повідомляється прокурор вищого рівня, а також суд згідно з переліком, визначеним Державною судовою адміністрацією України, з наданням копій відповідних документів не пізніше 10 днів з дня повідомлення.

4.    Скарги на рішення, дії чи бездіяльність прокурора, прийняті або вчинені на виконання повноважень, визначених частиною першою цієї статті, розглядаються судом, у межах територіальної юрисдикції якого вчинено кримінальне правопорушення, після забезпечення його функціонування в іншій місцевості або найбільш територіально наближеним до нього судом.

5.    У разі неможливості проведення підготовчого судового засідання обраний під час досудового розслідування запобіжний захід у вигляді тримання під вартою вважається продовженим до вирішення відповідного питання у підготовчому судовому засіданні, але не більше ніж на два місяці.

6.    У разі закінчення строку дії ухвали суду про тримання під вартою та неможливості розгляду судом питання про продовження строку тримання під вартою в установленому цим Кодексом порядку обраний запобіжний захід у вигляді тримання під вартою вважаться продовженим до вирішення відповідного питання судом, але не більше ніж на два місяці".

 

Матеріал по темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»

 



«НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR» 


16/03/2022

Застосування єДокумента (паспорт, посвідчення водія) в період дії воєнного стану

 



Постанова КМУ: єДокумент є документом, що посвідчує особу в період дії воєнного стану

10 березня 2022 р. Кабінетом Міністрів України  була прийнята постанова № 248 «Деякі питання застосування єДокумента в період дії воєнного стану» (надалі – «Постанова»)

П. 1 Постанови КМУ передбачає, що Кабінет Міністрів України постановляє погодитися з пропозицією Міністерства цифрової трансформації стосовно застосування єДокумента, який є документом, що посвідчує особу в період дії воєнного стану, у формі відображення в електронній формі інформації, що ідентифікує особу та міститься в паспорті громадянина України та/або в паспорті громадянина України для виїзду за кордон, та/або в посвідченні водія, а п. 2 Постанови КМУ затверджено «Порядок застосування єДокумента в період дії воєнного стану» (надалі – «Порядок»).

Порядок визначає процедуру формування, пред’явлення та встановлення достовірності єДокумента, який є документом, що посвідчує особу в період дії воєнного стану, у формі відображення в електронній формі інформації, що ідентифікує особу та міститься в паспорті громадянина України та/або в паспорті громадянина України для виїзду за кордон, та/або в посвідченні водія разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом), який забезпечує перевірку зазначеної інформації (п. 1 Порядку)

Для формування та використання єДокумента особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія (Дія) на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, і пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію користувачів із застосуванням механізму, передбаченого для безконтактних електронних носіїв, імплантованих до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України відповідно до рекомендацій Міжнародної організації цивільної авіації або з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронних підписів, що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”, а також інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити фізичну особу (п. 3 Порядку).

(!!!) Особливістю використання еДокументу є  те, що особа пред’являє єДокумента на електронному пристрої, критерії якого підтримують використання мобільного додатка Порталу Дія (Дія), без додаткового пред’явлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України (п. 5 Порядку).

В свою чергу, перевірка єДокумента здійснюється з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду) і є обов’язковою умовою його використання особою та забезпечується з використанням засобів Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (п. 8 Порядку).

ВИСНОВОК: Застосування єДокумента за допомогою мобільного додатку Порталу Дія (Дія) в період дії воєнного стану є достатньої підставою для ідентифікування особи без використання паперових документів.

 

Матеріал по темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»

 

«НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»

 



Колабораційна діяльність під час збройного конфлікту в Україні

 



Внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність

Верховною радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність)» № 2108-IX від 03.03.2022.

Так, в пояснювальній записці до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність)» передбачено, що колабораціонізм як явище підриває національну безпеку України та становить безпосередню загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності, конституційного ладу та іншим національним інтересам України, тому повинен нести за собою відповідальність, встановлену законом. Крім того, постконфліктне врегулювання неможливе без відновлення справедливості та обмеження ряду прав осіб, причетних до колабораціонізму, що можливо вирішити виключно законом.

З матеріалів Вікіпедії вбачається, що колабораціонізм (від фр. collaboration — «співробітництво») — термін сучасного політичного лексикону з такими значеннями:

у широкому сенсі — співпраця населення або громадян держави з ворогом в інтересах ворога-загарбника на шкоду самій державі чи її союзників і участь у переслідуванні патріотів країни, громадянином якої є колаборант. У роки Другої світової війни колабораціонізм був явищем розповсюдженим — і мав місце практично в кожній окупованій країні.

у вузькому змісті — співробітництво французів із німецькою владою у період окупації Франції у ході Другої світової війни; проте загальновідома не лише добровільна співпраця французів, — але і данців, норвежців, татар, білорусів, українців, росіян та інших народів — з німцями за умов окупації останніми їхніх країн.

іноді розрізняють колабораціонізм і кооперування (вимушений колабораціонізм).

Для досягнення вказаної мети Кримінальний кодекс України  доповнили новою ст. 111-1 «Колабораційна діяльність», якою передбачили кримінальну відповідальність за співпрацю з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями у військовій, політичній, інформаційній, адміністративній, господарській та трудовій сферах.

Таким чином, наслідком прийняття цього закону стане запровадження кримінальної відповідальності за співпрацю з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями, яка передбачатиме обмеження доступу до зайняття посад, до посад, пов’язаних із виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, строком на 15 років та накладення інших відповідних покарань для осіб, які здійснювали таку співпрацю, а також можливість ліквідації юридичних осіб, уповноважені особи яких здійснювали таку співпрацю.

 

Матеріал по темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»

 

«НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR» 

 






15/03/2022

Продовжено воєнний стан в Україні

 



Продовжено воєнний стан в Україні

15.03.2022 р. Верховною радою України затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

 

Матеріал по темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»

 

«НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВОЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»


14/03/2022

Обслуговування кредитів в умовах воєнного стану

 



Обслуговування та нарахування відсотків по кредитах в умовах воєнного стану

Згідно з Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який в подальшому затверджений Верховною Радою України, з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб по всій території України запроваджено воєнний стан.

У відповідності до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

На виконання вказаного вище, Правлінням Національного банку України 25.02.2022 р. за № 23 було прийнято Постанову «Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп».

Так п. 1 вказаної Постанови були затверджені Правила роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану.

Окрім цього, п 4 Постанови банкам заборонено: 1) здійснення активних операцій із пов’язаними з банком особами у частині укладання нових кредитних договорів та договорів про надання банком фінансових зобов’язань, укладання договорів про внесення змін до кредитних договорів щодо збільшення строків користування активами та/або збільшення сум кредитів та фінансових зобов’язань; 2) дострокове повернення вкладів (депозитів) пов’язаним з банком особам, крім спрямування достроково повернених коштів на збільшення капіталу банку.

Відповідно до умов Правил Банки зупиняють відлік часу для визначення кількості календарних днів прострочення погашення боргу та кількості календарних днів визнання дебіторської заборгованості за господарською діяльністю, який розпочинається починаючи з 31 календарного дня від дня відміни воєнного стану з урахуванням кількості календарних днів, що мали місце станом на 24 лютого 2022 року.

Окрім цього, банки застосовують до боржників/контрагентів, які відповідають критеріям і умовам, установленим у підпункті 3 пункту 2 цих Правил, інструменти довгострокової реструктуризації без передавання заборгованості таких боржників/контрагентів до підрозділу роботи з непрацюючими активами.

ВИСНОВОК: Таким чином, НБУ фактично дозволив  банкам не враховувати несплату за кредитами як прострочення протягом дії воєнного часу та 30 днів після цього, якщо несплата пов'язана із воєнним станом в якому опинилася Україна, а також проводити реструктуризацію кредитної заборгованості, в тому числі із застосуванням «кредитних канікул».

 

Матеріал по темі: «Особливості оподаткування у воєнний період в Україні»

 


«НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR» 

 

 

 

 

 

 

 


Особливості оподаткування у воєнний період в Україні



Особливості оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану в Україні

У зв’язку з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» № 2118-IX від 03.03.2022 (набуття чинності 07.03.2022 р.)

Законом передбачено, що підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України  доповнено пунктом 69 такого змісту:"69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті…», зокрема:

  • У разі неможливості виконати податковий обов’язок, в тому числі щодо подання звітності, а також безпосередньої участі в бойових діях, платник податків звільняється від відповідальності, однак зобов’язується виконати вказаний вище обов’язок на протязі 3-х місяців/1 місяця (з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків) з дня закінчення воєнного стану;
  • Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті – зупиняються;
  • Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством;
  • Вважаються діючими ліцензії (алкоголь, пальне, тютюн) до припинення або скасування воєнного стану, з обов’язком пролонгації ліцензій на протязі 30 днів після закінчення воєнного стану;
  • Дозволене право на бюджетне відшкодування без проведення камеральної перевірки, оскільки п. 200.10 -200.12 Податкового кодексу України зупинено.

Серед іншого, слід відмітити анонсування Президентом України звільнення Українців від сплати податку на землю та орендної плати за землю державної і комунальної власності на всіх територіях, де ведуться бойові дії.

 

Матеріал по темі: «Загальні заходи правового режиму в умовах воєнного стану»



«НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR»; «НІ ВІЙНІ», «НЕТ ВОЙНЕ»,  «NO WAR» 


Підвищення кваліфікації Адвоката 2024