Адвокат Морозов (судовий захист)
Верховним судом України зроблено
правовий висновок щодо визнання недійсності договорів оренди землі з підстав
відсутності на момент укладення договорів оренди земельних ділянок нормативно
грошової оцінки.
13.03.2017р.
вирішуючи питання про усунення розбіжностей у застосуванні зазначених норм
матеріального права до подібних правовідносин, судові палати у цивільних та
господарських справах Верховного Суду України розглядаючи справу №
6-2195цс16 виходили
з нижчевикладеного.
Визнання
угоди недійсною є одним зі способів захисту прав на землю, передбаченим
частиною третьою статті 152 ЗК України.
За
положеннями частини першої статті 203, частини першої статті 215 ЦК України
підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину
стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою – третьою, п’ятою
та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відносини,
пов’язані з орендою землі для ведення фермерського господарства регулюються
відповідними нормами ЦК України, ЗК України, законами України «Про фермерське
господарство», «Про оренду землі» та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно
до положень статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського
призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства
та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди.
ВАЖЛИВО: За
правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної
або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу
виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх
повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору
купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди)
шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу
права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної
або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних
торгів.
Частинами
другою та третьою статті 134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги
не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у
державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому
статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться
при передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Отже,
стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок
державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно
із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання
про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної
ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією
статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в
наданні такого дозволу.
Разом
з тим відносини, пов’язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності
фермерських господарств, регулюються крім ЗК України Законом України «Про
фермерське господарство» та іншими нормативно-правовими актами України (стаття
2).
(!!!) У
таких правовідносинах Закон України «Про фермерське господарство» є спеціальним
нормативно-правовим актом, а ЗК України – загальним.
Так,
згідно з абзацом 1 частини першої статті 7 Закону України «Про фермерське
господарство» для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної
ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни
звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для
отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної
власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до
місцевої ради.
Передача
в оренду земельних ділянок здійснюється за договором оренди.
Відповідно
до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір
оренди землі – це
договір, за яким орендодавець зобов’язаний за плату передати орендареві
земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а
орендар зобов'язаний використовувати
земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог
земельного законодавства.
Згідно
з частиною першою статті 15 Закону України «Про оренду землі» однією
з істотних умов договору оренди землі є орендна
плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її
внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Аналогічний
правовий висновок міститься у постанові Верховного суду України від 21.09.2016
р. у справі №
6-1512цс16.
Орендна
плата відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» –
це платіж,
який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною
ділянкою.
До
речі, правовою позицією в постанові Верховного суду України від
03.12.2013 р. по справі № 3-34гс13 (№
в ЄДРСРУ 36171774) передбачено: «Нормативна грошова оцінка земель є основою для
визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки
земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати».
Аналогічна
правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 14.03.2017 р.
в рамках справи №
21-2246а16.
Частиною
першою статті 13 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що для
визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності
обов’язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних
ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати
із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування
земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами
(стаття 1 Закону України «Про оцінку земель»).
ВАЖЛИВО: Крім
того, за змістом статті 93 ЗК України відповідач набуває право використовувати
земельну ділянку та обов’язок сплачувати орендну плату не з моменту прийняття
рішення компетентним органом про передачу цієї ділянки в оренду, а з моменту
укладення договору оренди землі.
Отже,
нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної
плати при укладенні договору оренди.
Відповідно
до абзацу 13 статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова
оцінка земельних
ділянок – це капіталізований рентний
дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими
нормативами.
Частиною
п’ятою статті 5 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка
земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку,
державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із
законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності,
втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості
земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних
і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів
економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно
із частиною третьою статті 201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
ВИСНОВОК: Аналіз
наведених правових норм дає підстави для висновку, що нормативна грошова оцінка
– конкретна вартісна характеристика, яка містить низку етапів, передбачених
чинним законодавством. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади
рішення щодо проведення нормативної грошової оцінки земель, розробка технічної
документації грошової оцінки спеціальною установою, погодження технічної
документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про
затвердження технічної документації.
У
справі, яка переглядається, суди виходили з того, що на момент укладення
спірних договорів оренди земельних ділянок не було проведено нормативної
грошової оцінки цих земельних ділянок і ця обставина є безумовною підставою для
визнання вчинених правочинів недійсними.
Разом
з тим поза увагою судів залишилась та обставина, що в подальшому сторони
оспорюваних договорів вчинили дії, спрямовані на приведення зазначених
правочинів у відповідність до вимог закону: визначили нормативну грошову оцінку
земельних ділянок.
Теги: орендна плата за землю, граничний розмір, сума орендної
плати, нормативно – грошова оцінка землі, припинення права користування
земельною ділянкою, строк, договір оренди землі, земельна ділянка, податок,
контролюючий орган, судова практика, юрист, судовий захист, Адвокат Морозов