Адвокат Морозов (судовий захист)
Особливості та судова практика (не)призначення опікуна
з числа військовозобов’язаних осіб
04 червня 2024 року Верховний Суд у складі колегії
суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду в рамках справи № 753/1417/24, провадження
№ 61-15890св24 (ЄДРСРУ № 127901017) досліджував питання щодо особливостей
(не)призначення опікуна з числа військовозобов’язаних осіб.
Відповідно до статті 41 Цивільного кодексу України
(далі - ЦК України) над недієздатною фізичною особою встановлюється опіка.
Згідно зі статтею 55 ЦК України опіка та піклування
встановлюються з метою забезпечення особистих немайнових і майнових прав та
інтересів малолітніх, неповнолітніх осіб, а також повнолітніх осіб, які за
станом здоров`я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати
обов`язки.
Відповідно до статті 58 ЦК України опіка
встановлюється над малолітніми особами, які є сиротами або позбавлені
батьківського піклування, та фізичними особами, які визнані недієздатними.
У частині першій статті 60 ЦК України визначено, що
суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і
призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.
Суд, ухвалюючи рішення про обмеження цивільної
дієздатності фізичної особи (у тому числі обмеження або позбавлення права
неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїми доходами) чи визнання
фізичної особи недієздатною, встановлює над нею відповідно піклування або опіку
і за поданням органу опіки та піклування призначає їй піклувальника чи опікуна
(частина перша статті 300 ЦПК України).
Відповідно до статті 62 ЦК України опіка або
піклування встановлюються за місцем проживання фізичної особи, яка потребує
опіки чи піклування, або за місцем проживання опікуна чи піклувальника.
У частинах другій-п`ятій статті 63 ЦК України
визначено, що опікуном або
піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільною дієздатністю.
Фізична особа може бути призначена опікуном або піклувальником лише за її
письмовою заявою.
(!!!) Опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у
сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків
між ними, можливості особи виконувати обов`язки опікуна чи піклувальника.
Фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи
піклувальників.
При призначенні опікуна важливі і обов`язково повинні
враховуватися особисті приязні взаємини між опікуном і підопічним, що
забезпечить нормальне життєзабезпечення підопічного. Можливість особи
здійснювати повноваження опікуна перевіряються органом опіки та піклування,
який висловлює пропозиції про доцільність призначення опікуна.
Аналогічні положення зазначені у Правилах опіки та
піклування, затверджених наказом Державного комітету України у справах сім`ї та
молоді Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України,
Міністерства праці та соціальної політики України 26 травня 1999 року №
34/166/131/88.
Призначення опікуна недієздатної особи здійснюється за
поданням органу опіки та піклування, яке повинне відповідати вимогам закону
щодо його обґрунтованості та змісту, має бути подано в належній процесуальній
формі згідно з вимогами ЦПК України. При внесенні подання орган опіки та
піклування має якнайкраще врахувати інтереси особи, над якою встановлюється
опіка (постанова Верховного Суду від 07 квітня 2022 року у справі № 712/10043/20).
Учасники судового процесу та їхні представники повинні
добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними
правами не допускається.
Приватно-правовий інструментарій не повинен
використовуватися учасниками сімейних відносин для уникнення виконання
встановлених законом обов`язків. Зловживання правом і використання
приватно-правового інструментарію всупереч його призначенню проявляється в
тому, що особа використовувала право на зло; наявні негативні наслідки (різного
прояву) для інших осіб, держави (негативні наслідки являють собою певний стан,
до якого потрапляють інші суб`єкти, чиї права безпосередньо пов`язані з правами
особи, яка ними зловживає; цей стан не задовольняє інших суб`єктів; для
здійснення ними своїх прав не вистачає певних фактів та/або умов: настання цих
фактів/умов безпосередньо залежить від дій іншої особи; інша особа може
перебувати у конкретних правовідносинах з цими особами, які потерпають від
зловживання нею правом, або не перебувають); враховується правовий статус
особи/осіб (особа перебуває у правовідносинах і як їх учасник має уявлення не
лише про обсяг своїх прав, а і про обсяг прав інших учасників цих правовідносин
та порядок їх набуття та здійснення; особа не вперше перебуває у цих
правовідносинах або ці правовідносини є тривалими, або вона є учасником й інших
аналогічних правовідносин).
Вказане узгоджується з висновками Верховного суду,
викладеними у постановах від 26.06.2024 у справі № 742/887/23, від 24.12.2024 у справі № 716/662/24, від
27.02.2025 у справі №344/2344/24.
В постанові Верховного Суду від 28 травня 2025 року у
справі № 641/7190/23 зазначено,
що саме орган опіки та піклування на підставі звернення особи чоловічої статі
призовного віку із заявою про призначення його опікуном недієздатної особи,
враховуючи введений у державі воєнний стан та закріплений статтею 65
Конституції України обов`язок щодо захисту Вітчизни, незалежності та
територіальної цілісності України, повинен з`ясувати необхідність такого,
уникаючи можливих зловживань в цьому питанні, та належним чином мотивувати
своє подання про можливість призначення особи опікуном та, перш за все,
необхідність такого.
Системно проаналізувавши зміст частини першої статті
60 ЦК України та частини першої статті 300 ЦПК України можливо дійти висновку,
що обов`язковою умовою призначення судом конкретної фізичної особи опікуном над
недієздатною фізичною особою є наявність
подання органу опіки та піклування щодо доцільності призначення саме цієї особи
опікуном.
Аналогічний висновок викладений у постановах
Верховного Суду від 20 травня 2020 року у справі № 736/1508/17 (провадження № 61-39361св18), від
23 листопада 2021 року у справі №
751/9572/19 (провадження № 61-3053св21), від 28 лютого 2024 року у
справі №372/3474/21 (провадження
№ 61-16349св23), від 27 листопада 2024 року у справі № 341/1526/23 (провадження № 61-6358св24),від 04
грудня 2024 року у справі №
634/1126/23 (провадження № 61-9837св24).
Вищенаведені висновки судів попередніх інстанцій
узгоджуються з правовими висновками, зробленими у постановах Верховного Суду
від 26 червня 2024 року у справі № 742/887/23
(провадження № 61-3316св24) та від 24 грудня 2024 року у справі № 716/662/24 (провадження № 61-13107св24).
ВИСНОВОК: Саме орган опіки та піклування на підставі звернення особи чоловічої статі
призовного віку із заявою про призначення його опікуном недієздатної особи,
враховуючи введений у державі воєнний стан та закріплений статтею 65
Конституції України обов`язок щодо захисту Вітчизни, незалежності та
територіальної цілісності України, повинен з`ясувати необхідність такого, уникаючи
можливих зловживань в цьому питанні, та належним чином мотивувати своє
подання про можливість призначення особи опікуном та, перш за все, необхідність
такого.